Macka med olivguacamole

Olivguacamole på rostat bröd
Världens mat:

Skulle det smaka med en macka med smak av både Mexico och Italien? I så fall har jag receptet för dig och kanske även för dina barn. Mina små pojkar, ett och tre år gamla, älskar i alla fall den här olivröran. Men så är de också tokiga i oliver i största allmänhet. Gott är det hur som helst och nyttigt. Både avokado och olivolja har ju ett innehåll som håller kolesterolet borta. I alla fall: det här behöver du till två eller tre skivor gott rostat bröd (själv tar jag bröd med solrosfrön): 

1 vitlöksklyfta

1 avokado

1 msk limesaft (från flaska eller pressa själv)

1 msk olivolja

10-12 oliver

1 tsk oregano

salt och peppar

Dela vitlöksklyftan och gnugga in skålen med klyftans båda snittytor (ger en mild smak av vitlök). Dela avokadon och gröp ur och lägg ner i skålen. Ta en sked vardera av lime och olivolja. Hacka oliverna grovt. Häll i oliver, oregano samt salt och peppar efter smak. Mosa med gaffel. Lägg upp på de rostade brödskivorna och dekorera gärna med färska örter. Här har jag tagit citrontimjan.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Macka med olivguacamole

  1. Ojojoj, det såg GRYMT gott ut!! Ska genast ge mig av på upptäcktsfärd i mammas kylskåp… =)

  2. Men nu blev jag grymt sugen ju!

  3. Hanna och Annica!Lite sent svarat, men ändå: tack för era glada tillrop. Kul att ni blev sugna.

Kommentera

