Fördomar – testa dig själv här

Potatismos
Rotmos
Äppelmos
Plåttermos

Vad är plåttermos? Fundera en gång till.

Fördomar. Förutfattade meningar. Några påstår att de inte har några. Det är naturligtvis inte sant. Vi skaffar dem så lätt som ingenting. De har ju faktiskt ett syfte också. De hjälper oss att snabbt tolka våra intryck och fatta snabba beslut. Men samtidigt står de ofta i vägen för verkligheten så som den egentligen är.

Allt det där visste du redan. Vad som förvånat mig när jag letat bland mina gamla bilder, för att illustrera mina tidigare blogginlägg, är i hur hög utsträckning de schabloner som finns av olika resmål styr vilka fotografier jag tar på mina resor. Bilder som tills nu bara varit tänkta som egna semesterminnen. Åsnor i Grekland för att ta ett exempel. Och när jag så hittar en jätteläcker bild på en glass tänker jag: ”vad synd att bilden är tagen på Kreta, den hade passat jättebra att illustrera ett inlägg om Italien”. Vadå? Som om det inte fanns glass i Grekland?

Och plåttermos då? Har du inte kommit på det än? En termos i plåt. Där ser du hur snabbt det går att skaffa sig en förutfattad mening! (Testet har jag inte hittat på själv. Det var min pappa som visade mig det för många år sedan. Var det kommer ifrån ursprungligen vet jag inte.)

image

9 kommentarer

Filed under Uncategorized

9 responses to “Fördomar – testa dig själv här

  1. Frukosten uppäten. Laggt till uppmaning att tumma!

  2. Nu ska vi åka till skogs och se om vi hittar smultron.

  3. Hittade nästan inga smultron. Och nu regnar det.

Kommentera

