Halloj! Vilken färg har vatten? Vad tycker du?

Jag jobbar med vatten så jag borde veta. Är VA-chef i Karlshamns kommun. Men. Jag vet i alla fall vad jag fått veta i skolan: vatten är en klar, genomskinlig och färglös vätska. Det är också vad man får veta om man läser på wikipedia om färgen på vatten. Och detta har jag trott på i hela mitt vuxna liv. Tills jag blev mamma.

En dag tappade jag upp vatten i badkaret till barnen och konstaterade att det var grönt. Aha! Tänkte jag. Vatten från fjärrvärmesystemet har läckt över i varmvattnet. Inte tänkte jag bada mina barn i det vattnet. Så jag kallade på vaktmästaren. Han bara skrattade. ”Så där ska vattnet se ut. Det är inte grönfärgat.” Nehej. Men grönt var det. Eller turkost. Svag färg. Men ändå.

Jag bestämde mig för att rent vatten helt enkelt är grönt/turkost och att den samlade vetenskapen har fel i denna fråga! Tänk bara på alla turkosa badvatten runt om i världen!

fiji
Bild från Fiji.

Men så började vi prata om färgen på vatten på jobbet idag och efter det började jag surfa runt på nätet. Och kan inte i en hast hitta någon som ansluter sig till min teori. Men kolla den här bilden. Från bildsök via Eniro. Så låt oss nu utreda frågan en gång för alla: Vilken färg anser du att vatten har?

(Att hav och sjöar är blåa eller grå beroende på väder och himlens färg är en annan sak.  Vad jag är ute efter är vattnets egen färg.)

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “Halloj! Vilken färg har vatten? Vad tycker du?

  1. Hmm….*ska svara seriöst*Då syret är blåfärgat..Därav himmelens blå sken, och vattnet innehåller stor del av syre, därav den blå färgen. De andra färgerna som dyker upp är spegelbilder av antingen havsbotten eller miljö runt omkring, men grundfärgen i vattnet är blått….fast väldigt svagt.Max P

    • Inger

      Jag undrar om det inte är tvärt om. Inte att syret är blått för att himlen är blå, men däremot att havet är blått för att det speglar himlen.

  2. jag drömmer mig automatiskt bort till costa bravakusten o greklands vatten,, men vilken färg??? havet är bara sååå vackert!

  3. Jag förknippar rent vatten med SILVER..Trots att jag snorklat i både turkost och klarblått hav.:)

    • Inger

      Vågornas glitter på havet är silver. I solnedgången blir det guld. Vågornas skum är vitt. Havets horisontlinje en solig dag är blåaste ultramarin. Om inte dimma löser upp horisonten och gör den osynlig. Men grunt klart havsvatten är turkosgrönt. Och jag menar att det är vattnets egen inneboende färg. Dess rätta jag.

  4. Vattnet på bilden går åt grönt, tycker jag och japp, vattnet i badkaren är grönt, absolut.BS Förlåt, men nu hänger jag inte med känner jag. Vaddå ?Har dagen varit bra ?Ha en bra kväll och en god natt !MVH

Kommentera

