Fixa en egen header till din blogg – redigeringsprogram

Jag fick en fråga från en annan bloggare om program för att göra header till blogg. Hon undrade vilket program jag använder.

Numera använder jag Gimp som program till att göra header. Det är ett gratisprogram av typen ”open source”. Tidigare använde jag en äldre version av Adobe Photoshop. Det är samma bildredigeringsprogram som proffsen använder. Men det är svindyrt. Jag hade en äldre version som jag fått (6.0) men sedan jag bytt dator har jag inte orkat lägga över det programmet eftersom jag tycker att Gimp är precis lika bra till allt det jag vill göra i ett bildredigeringsprogram. Precis som Photoshop tar det lite tid att lära sig Gimp, men när man väl kommit in i programmet har man stor nytta och glädje av det!

Här följer en beskrivning av hur man kan använda sig av Gimp för att göra en header: Så här fixar du din egen header – steg för steg.

För den som lockas av namnet Photoshop, men inte vill betala finns Photoshopexpress som är ett bildredigeringsprogram on-line. Och, som sagt gratis. Jag har själv inte hunnit testa det än. Så jag vet inte vad det går för. Fler alternativ till Photoshop hittar du på alternative to adobe photoshop.

Sedan jag skrev texten ovan har jag testat Photoshopexpress och konstaterat att den är väldigt lååångsam att använda. Rekommenderar nu istället enbart Gimp som är ett utmärkt program och dessutom gratis!

Lycka till!

Orkar du inte göra en själv? Eller vill inte?

Jag har gjort massor att välja på i storleken 1010×151 pixlar.

Här finns massor av headers att välja på till din blogg!

Inlägget senast uppdaterat: 2013-04-27

21 kommentarer

Filed under bildredigering, blogg

21 responses to “Fixa en egen header till din blogg – redigeringsprogram

  1. Maria de Suède

    Jag har redan gjort egna till min franska blogg, men tyckte det var finare utan bild. En blå bakgrund, med en fjäderpenna som stoppas ner i bläcket. Under: en fin mörkblå tråd med en ögla. Så jag lät bli helt enkelt, ty detta är verkligen jag. Jag älskar att skriva…Det finns ett photoshop på min nya dator och en på min gamla. Jag använder inte dessa program för min blogg, kanske för ett omslag till min roman.

  2. DagStjärnan

    Jag gör mina headers i PhotoInpact..BS:Nä du tack det kan jag skriva under på.Ja jag har bestämt mig.. =)Kramar

  3. Jag har med mycket möda och stort besvär fixat en egen header, så jag får nog pusta några månader innan jag gör en ny;)…..

  4. Cyberzombie

    Headers är personliga & skojiga. =)

  5. DagStjärnan

    BS:Ja du DET är en bra fråga.. Men så coolt är det!!

  6. Åh, den med snäckan på sandstranden var jättefin!

  7. Inger

    Har nu uppdaterat den här texten!

  8. använder metrobloggen. och har hittat en header jag vill ha men vet ej hur man gå till väga.. kan du hjälpa mig ?

  9. Pingback: Nu har jag uppdaterat mitt mest lästa blogginlägg | Halloj världen!

  10. Pingback: Om jag nu ska vara någonslags header-expert så… Nå, vad tycks? | Halloj världen!

  11. Men det är bara ett par klick som behövs för att flytta Photoshop. Leta upp mappen, kopiera den och klistra in den i till exempel ett USB-minne och för över. Klart!

    Kram!
    /Skvitt

    • Jag vet! Men nu kommer jag inte ens ihåg i vilken dator jag har Photoshop längre! :D

      Gimp fungerar tillräckligt bra för mig. :)

      • Uj då, det var tragiskt, men det går ju att söka: Startkanppen, längst ned under ”Alla program”, skriv programmet i sökfältet så bör det dyka upp. Eller kolla ”Den här datorn” C-disken (antagligen) ”Alla program”.
        Jag tycker du ska kopiera programmet innan datorn har pajat. Det är ju ett suveränt program som kostar skjortan så det är synd att förlora det.

        Kram och lycka till!
        /Skvitt

      • Äsch, det är en gammal version och jag kan göra i stort sett allt jag kan göra i den även i Gimp.

        Dessutom bildredigerar jag mest i mobilen nu för tiden. :)

      • Det är väl jag som inte hänger med, antar jag. Men jag har också 6.0 och tycker det helt suveränt.

        Kram!
        /Skvitt

      • Jag lärde mig den väl aldrig fullt ut kanske. Men det enda som jag kan sakna lite är att lägga texter på bilderna på ett enklare och snyggare sätt än i Gimp. Annars gör jag allt jag gjorde i Photoshop där. Och bra att det är gratis. :)

Kommentera

