Det här med fotografi. Multipla bilder. Vad tycker du?

knapp på kameran

Som fotograf lider jag av brist på timing. Det kan man inte kompensera bort helt. Men det finns ett litet knep som jag brukar använda mig av. Särskilt när jag ska fotografera porträtt. Och det är att ta multipla bilder. Nästan alla moderna kameror har möjligheten att ta flera bilder i sekvens genom att håla nedtryckarknappen nedtryckt till man är nöjd med antalet bilder.

På min kamera byter man läge till multipel bildtagning genom en knapp med en symbol som ser ut som flera bilder som ligger travade på varandra.

Här följer en bildserie fotograferad på detta sätt. Vilken av bilderna tycker du  är bäst? (I normala fall är det givetvis fotografens sak att göra detta val och att nöja sig med att publicera en bild.)

mina pojkar

mina pojkar

mina pojkar

mina pojkar

mina pojkar

mina pojkar

Är det förresten någon som vet ett bra gratisprogram för att göra gif-animationer av sådana här multipla bilder?

6 kommentarer

Filed under barn, fotografi

6 responses to “Det här med fotografi. Multipla bilder. Vad tycker du?

  1. imsy

    Jag tycker om hela sekvensen med bilder. Men tvåan fångar mitt hjärta. Älskar sådana där miner hos lillpojken har.I PhotoScape kan man göra gifanimeringar nu. De kom ut med en ny version av programmet för kort tid sedan. Gratis och mycket bra redigeringsprogram.

  2. MHz

    Tredje nedifrån gillar jag bäst – där de tittar och rakt motsatt håll från varandra. Den har en känsla av ”ordnat kaos” på något vis, som jag gillar….Ja, man skall alltid ta bildserier!På en normal fotorunda på 2-3 timmar brukar jag kunna blåsa av 2-400 bilder, varav kanske 50 är unika motiv! Min EOS400D tar 2,5 bilder/sekund under optimala förhållanden och fotar man mitt på dagen med korta slutartider hinner man inte släppa upp avtryckaren mellan bilderna ens…

  3. Mina samlade tips om GIF-animering hittar du här:http://www.bosseweb.se/category/gif-animeringGifNinja är en onlinetjänst där du kan göra GIF-animering.Benetton Movie GIF kanske är enklast. Det kan ju bara GIF-animering.Lycka till!

Kommentera

