Det här med bildmanupilation. Vilken av näckrosbilderna tycker du är bäst?

Mer färg. Färger i original. Eller mindre färg. Vilken av bilderna tycker du blev bäst?

näckros

näckros

näckros

I gratisprogrammet Gimp använder jag färger – nyans/mättnad och där reglerar jag mättnaden. I första bilden +25. I sista bilden -25. Det var detta knep jag använde med regnbågen – för en tid sedan. Jag tror att det är mycket vanligt just för regnbågsbilder, för övrigt, att de manipuleras på detta sätt . Även i Photoshop heter det ”mättnad” om man vill förstärka eller försvaga färgerna.

Som sagt. Vilken av näckrosbilderna tycker du är bäst?

28 kommentarer

Filed under bildredigering

28 responses to “Det här med bildmanupilation. Vilken av näckrosbilderna tycker du är bäst?

  1. Trollan

    Första, helt klart!

    • Inger

      Jag håller med dig. Fast jag egentligen inte riktigt vill. För någonstans tycker jag att det är lite fuskigt att dra på med mer färg i bilderna och hittills har jag undvikt att använda knepet för att göra mina bilder bättre. Men kanske är jag onödigt ärlig i mitt bildskapande på denna punkten? För vad är äkta? Egentligen?

  2. cocoon

    första helt klart!:)

  3. Den som inte är manipulerad. Originalet är bäst!

  4. Hejsan! Man kan göra så otroligt mycket roligt med gimp och photoshop.. sånt är så kul att sitta och trixa med! :) Första är den bästa!Ha en strålande lördag!

  5. Gloria Mundi

    HejJag ser tyvärr inte mkt skillnad. Sista bilden känns blek, lite gammaldags.Föredrar PS som verktyg.

    • Inger

      Om man drar upp färgen ännu mer tycker jag att det snabbt blir kräksmycket. Men det är ju en smakfråga! :)Jag har en äldre version av PS och vissa saker gör jag där. Som svartvita bilder och text i bilder. Men annars använder jag mest Gimp numera. Jag tror att det är ett program som har framtiden för sig. Just för att det är gratis! :)

  6. Paulastina

    mer färg…den översta

  7. Gloria Mundi

    För övrigt: Alla är jättefina! Men det stavas ”Manipulation” ;)

  8. BeBest

    Överst! Mitten sämst den ger ett urblekt och gulnat intryck.:O)

  9. sportkommentatorn

    Mundi kommer in, jaaa, hon tveeeekar att välja men ska besserwissra sig med stavningen, vilken kvinna, yeah Paula vill ha mer färg, hon krääääver mer färg men BeBest räddar bollen från att rulla i mål, vilken match, portugal tog hem segern för femte gången, yesss

  10. sportkommentatorn

    på skoj alltså :P

  11. Gloria Mundi

    Hahaha! Jag var nog lite von oben där! Inte meningen :p

  12. Anita

    Den första såklart. Varma och djupa färger :-)

  13. Aylala

    Äh, klart man alltid ökar mättnaden lite. Eller drar ner den helt.

Kommentera

