Minns du Ismael? Kan du gissa författaren?

Kent på skivspelaren. ”Minns du Ismael”.

– ”Vem är den där Ismael egentligen”, frågade jag.

– ”Jag vet inte.”, svarade min älskade, men kom med en bok ur bokhyllan.

”Ismael”, hette den så klart.

Det är nu kanske inte den Ismael som Jocke Berg sjunger om. Vad vet jag. Men boken var hur som helst mycket bra. Den kom ut 1977 och inte 1997 som är året i låttexten.

Den innehåller tre olika berättelser, varav en om en tågluffare.

”Jag kände mig född att resa, att bo i en tågkupé, att aldrig vara hemma eller borta, att alltid vara på väg mot nån ny gräns, en aldrig tidigare skådad domkyrka.”

Kan du gissa författaren?

6 kommentarer

Filed under gissa

6 responses to “Minns du Ismael? Kan du gissa författaren?

  1. Sten Blekman

    Tja, den första som dyker upp i min skalle: Klas Östergren?*Sten funderar på om han minns rätt …*

  2. Som jag sagt tidigare frågorna du ställer är lika svåra som att fråga hur många skor finns det i Malmö. Ser du inte själv att du ställer FÖR svåra frågor till besökarna??

  3. Michis

    Men hur kan det vara för svåra frågor när du oftast får rätt svar ganska så fort?

    • Inger

      Det undrar faktiskt jag också. Jag tycker att om alla kan svaret på allt så är frågorna tvärt om för lätta… :)

Kommentera

