Hur hittar man resepärlorna? Har du något tips?

storstad

Det är någonting visst med storstäder. Jag tror att detta något stavas ”allt”. För där finns verkligen allt man kan behöva och lite till. Ofta till ett högt pris i och för sig  Men för dem som har gott om pengar är utbudet enormt.

Nyss hemkommen från Barcelona kan jag ändå känna att det är skönt att vara tillbaka i lugnet. Storstadens brus är nämligen lika häftigt som dess utbud och efter en vecka känner jag mig ganska matt.

En anledning till att jag ändå gillar stortäder som resmål är att de kan svälja nästan hur många turister som helst utan att förvandlas till rena turistorter. För det är något med utpräglade turistorter som känns lite färglöst. Och jag tror att detta något stavas ”likriktning”. Globaliseringen gör för all del hela världen en smula likriktad. Men värst är det väl ändå på turistorterna?

Det måste finnas massor av små och mellanstora städer som ligger vid havet  och som är hur charmiga som helst men som ändå inte förvandlats till rena turistorter. Hur hittar man till pärlorna?

Har du något tips?

Havet

8 kommentarer

Filed under resor

8 responses to “Hur hittar man resepärlorna? Har du något tips?

  1. Anders

    Mitt första tips är att våga söka sig lite längre bort än alla andra. Hyr en bil(ta en taxi eller buss) och åk till ställen dit chartertrafiken inte når. Normalt sett behöver man inte åka särskilt långt. Eller så kan det räcka att avvika från strandpromenaden/huvudgatan när ni letar restaurang. Mitt andra tips är att undvika högsäsong (vilket kan vara en fördel om man hyr bil och inte har bokat boende i förväg).

  2. Vi brukar ta bilen (Herbie) och åka och se vart vi hamnar. Det är snart dags för en långtur. Vart? Se min blogg i slutet på September. LER

  3. Gå in på http://www.reseguiden.se och bli medlem där. Kostar gratis. Sedan kan du gå in på forumet där och starta en tråd där du slänger ut frågan. Du har garanterat en massa svar inom några timmar!Min sida där:www.reseguiden.se/minsida/veikenLycka till!

  4. Lilla Anna

    Mitt absoluta smultronställe är Analipsi på Kreta. En liten fiskeby som klarat sig bra från att bli allt för turistig. Visst kan vissa restaurangägare några svenska fraser.. Men det faktum att gummorna sitter vid affären i sina hucklen, och gubbarna sitter och spelar vid det lokala cafeét väger upp. Väljer man dessutom att bo på ett litet familjeägt hotell blir det genuina än större.Åk gärna lite off season.

Kommentera

