Manipulerade bilder. Vilken av de här porträttbilderna tycker du är bäst?

Varje månad gör jag en månadsbild till pojkarnas mor- och farföräldrar. Och till oss själva. Till hem och jobb. I form av almanacksbald som jag skriver ut.  Augustibilden valde jag att redigera lite för att sätta fokus på fotbollspojkarna mer än på bakgrunden.

Första bilden är original. De andra två har genomgått olika grader av redigering.

Månadsbild i original

Version två - Gausisk oskärpa på bakgrunden

version 3 - mer finlir med skärpan och avmättade färger - också i bakgrunden

(Som vanligt har jag bildredigerat i gratisprogrammet Gimp. Jag har markerat bakgrunden med lasso, lagt till fjädring till markeringen och lagt på Gausisk oskärpa. På tredje bilden har jag lagt till oskärpa i ytterligare ett par partier i bakgrunden plus att jag avmättat färgerna i bakgrunden.)

Vilken av porträttbilderna tycker du blev bäst?

8 kommentarer

Filed under barn, bildredigering

8 responses to “Manipulerade bilder. Vilken av de här porträttbilderna tycker du är bäst?

  1. Den sista är bäst, det är för stort skärpedjup i den första. Men jag hade hellre beskurit bilden i sidled och fått ett stående foto!

    • Inger

      Jo jag håller med om att det är betydligt enklare och effektivare att beskära, men i det här fallet är bildens proportioner bestämda sedan länge! :)

  2. imsy

    Sista bilden sätter pojkarna i fokus på ett bra sätt. Den gillar jag mest!

  3. Paulastina

    sista bilden var cool för att delar av bakgrunden var i svartvitt, men gillar nog den mittersta bästdär är grabbarna i fokus, det ser ut som att du har fotograferat med suddig bakgrund å inte photoshoppat

    • Inger

      Kunde tänka mig att någon skulle tycka just så. Det var därför jag tog med just denna bild halvvägs in i processen! :)

Kommentera

