Det här med fotografi. Vilken av insektsbilderna tycker du är bäst?

Bilderna på den här insekten. Jag skulle ha kunnat publicera ett blogginlägg med helt andra frågor i rubriken. Antingen den lagom seriösa frågan

”Vad heter det indianfolk som har producerat den ansiktsmask som syns på bilden?”

Eller

”Vad är det för insektsart?”

Jag har nämligen inte själv svaret på någon av de frågorna.

Men istället frågar jag alltså vilken av dessa tre bilder som du tycker blev bäst.

insekt

insekt

insekt

24 kommentarer

Filed under fotografi, natur

24 responses to “Det här med fotografi. Vilken av insektsbilderna tycker du är bäst?

  1. TopOfTheBlog

    ettaplättaren!

    • Inger

      Fasiken också! Jag anade det. Jag som var så nöjd med att ha fått till diagonalen i sista. Efter en lång serie bilder. Och så är det den allra första bilden som blir bäst. På grund av färgkontrasten antar jag. :)

  2. BeBest

    Jag lämnade tidigare en kommentar men den tycks försvunnit. Hursomhelst!Jag gillar trean därför att diagonalen och gräset tillför extra krydda till eldlusen.:O)

  3. Barbro

    Det är en eldlus

    • Inger

      Jag är så imponerad att det nästan alltid finns någon som känner till det jag frågar om. Själv hade jag aldrig sett en eldlus förut. :)

  4. Barbro

    Och jag tycker bäst om någon av de senare, tvåan tror jag.

  5. Arrami

    Tycker den nedersta bilden är bäst, Eldlusen bryter den diagonala rörelsen och gräsets gröna ton ger en bra färgmässig kontrast. Den tredje bilden är klart bäst alltså! ;-)

  6. mogi

    Helt klart bild 3Kraam från Mogi

    • Inger

      Tack! :)Fast i det här fallet tycker jag inte alls att det är så klart vilken som är bäst… Från början var jag i alla fall mest nöjd med trean… :)

  7. Hillevi

    Hej! Jag tycker bild nr 2 för att den är så… stilistisk, tror jag. Det absolut räta och raka mot den den vackra eldlusen med sin ovala form och spännande teckning. I den nedersta – med den eftertraktade diagonalen – är sprickan mjukare och lite gräs ”stör” … om man nu kan uttrycka sig så. Fin är den nämligen också!

    • Inger

      Tack! Jag har så oerhört svårt att välja själv och kan hålla med dig också. Usch vad velig jag känner mig nu! (Jag brukar inte vara velig.)

  8. margaret

    Den tredje,den ser mest bekväm ut.

  9. imsy

    Trean tycker jag är bäst. Vilken cool insekt!

  10. yrvaedret

    Så svårt, gillar alla bilderna. Måste jag välja? Isf håller jag med Imsy, den är klockren.

  11. Hasse (HoA)

    Tredje bilden, mer djup, mer liv, mer rörelse, mer färg. Intressant sånt här, att fundera på vad det är som gör att man föredrar någon bild framför andra. Lärorikt./Hasse

  12. Anton

    Som bild av själva insekten tycker jag kanske trean är bäst (eller ettan), rent avbildande, liksom, men… som bild i sig tycker jag faktiskt tvåan är mest spännande. Dels för att det blir en spänning mellan djuret och det strama i det lodräta strecket (som dessutom ligger perfekt placerat åt vänster), dels för att man inte ser vad strecket/sprickan/glipan döljer – vad finns därinne? Är insekten på väg in? Ska den över? Vad? Vad? Alla dessa frågor!!!:D

    • Inger

      Bra! Tack för ett utvecklat svar. Som bild på insekten är trean bäst i alla fall när man ser bilden i full storlek. Man ser ögonen bäst i den bilden. Annars är jag inte alls så säker trots att jag från början var så nöjd med diagonalen… En annan sak som är bra med tvåan är att skuggan från insekten ger ett visst djup under insekten som gör att den framträder bättre. I första bilden, där å andra sidan färgkontrasten är bättre (rött – grått istället för olika nyanser av rött) är insekten å andra sidan i skugga.

Kommentera

