Visst är det något magiskt med naturen?

Jag är naturvetare. I och för sig inte till mitt yrke. Jag är civilingenjör med inriktning mot teknisk miljövård och jobbar som chef med kommunalt vatten och avlopp. Också ett slags skitjobb ;)

Men det var ju inte det vi skulle prata om nu. Utan om naturen. Jag ser mig alltså som naturvetare. Det finns en orsak och verkan enligt naturvetenskapens olika förklaringsmodeller till det vi ser runt omkring oss. Förklaringsmodeller ständigt utsatta för förnyad prövning och revideringar. Undan för undan förstår vi mer och mer.

Och ändå. Visst är det något magiskt med naturen? Visst finns där något som fyller själen med fågelsång och kroppen med blåbär?

Havet, sjöar och vattendrag. Ljuset i bokskogen om våren. Lövsångare och koltrastar. Kaprifolen som doftar så gott. Alla de vackra blommorna. Att trä smultron på ett strå tillsammans med sina barn om sommaren eller att hitta kantareller så här frampå höstkanten…

Eller att få syn på en knallblå trollslända på ett grässtrå…

Bildredigerad trollslända vid Mörrumsån

(Bilden har jag redigerat med gratisprogrammet Gimp. Softglow är det konsnärliga filter som jag använt och därtill dekoren suddig kant.)

Visst är väl det magi?

14 kommentarer

Filed under natur

14 responses to “Visst är det något magiskt med naturen?

  1. Barbro

    Jag har laddat ner GIMP men jag begriper mig inte på det. Jag kommer liksom inte igång med det… och det skulle ju vara så enkelt, så jag börjar tro att jag inte har fått mer än en del av programmet.Eller så funkar det inte med Vista i min jobbdator – den är lite skum.

  2. Tummelunsen

    Magisk bildTumme

  3. kyrksyster

    Men visst är det så!Naturvetenskapen kan förklara hur… när… spalta upp i formler och tabeller. Men skönheten, känslan och sammanhanget… och varför – är en helt annan fråga. Där tar livsåskådningarna vid.Men det verkar inte alla förstå idag. De tror att ”vetenskapen” är svaret på allt.

    • Inger

      Okej, jag förstår att inlägget kan tolkas som att det handlar om livsåskådning. Men det gör det inte. Det handlar om någonting bortom livsåskådning… Jag tror att man kan finna en magi i naturen oavsett livsåskådning.

  4. imsy

    Naturen är mitt tempel – jag blir andäktig av att vistas i den. Jag har Vista på denna dator. Gimp fungerar alldeles utmärkt nu sedan jag laddade ner programmet på nytt. För kort tid sedan fungerade det inte med Vista.

  5. Tummelunsen

    Jag gillar Gimp! ;-)Jättekul!

  6. margret

    Jättefin bild.!Du är duktig bakom kameran

  7. Margareta

    vacker bild. Vem har stajlat naturen och vem har regiserat?

Kommentera

