Jag är inte bara civilingenjör, jag är mamma också!

Alltså. Vad jag kan förvånas över är hur vissa människor överskattar sin viktighet och sitt allvetande utifrån vilken utbildning de har. Om man är civilingenjör, lärare eller journalist. Till exempel. Då har man svaret på allt. Eller hur?

Det är klart att man lär sig saker när man pluggar. Men de sakerna kan man lära sig på andra sätt också. Det är också möjligt att lära sig helt andra saker än de man lär sig på en utbildning. Många gånger väl så relevanta.

Ännu mer förvånad kan jag bli över hur märkvärdigt allvetande vissa blir av att föda barn. Jag hade tills jag läste i ett blogginlägg hos Aylala sluppit notera att det precis pågått en debatt där somliga skriver andra på näsan att de gör fel som väljer att inte försöka skaffa barn. Som om det inte skulle vara fullt möjligt att föreställa sig vad ett föräldraskap innebär utifrån att man själv har varit barn.

Att man sedan också utvecklas och lär sig saker av att vara förälder. Visst. Men man kan utvecklas och lära sig saker ändå.

Sa jag som kan och vet precis allting. Men så är jag ju både civilingenjör och mamma också! ;)

öga

8 kommentarer

Filed under personligt

8 responses to “Jag är inte bara civilingenjör, jag är mamma också!

  1. Bloggaren Magnus

    Civilingejörer är ofta kloka. Och detta var ett klokt inlägg.Men samtidigt är det ju så att har man en akademisk examen så har man ofta förmågan att ta till sej information och utifrån det dra slutsatser. Dessvärre missbrukar många det.

    • Inger

      Jag vet inte om civilingenjörer är kloka oftare än andra. Hur mäter man det? Och i vilken enhet anges storheten klokhet per tidsenhet enligt SI-systemet?

  2. Aylala

    Damn. Gissa vem som inte har någon akademisk examen heller… Jag är nog tokkörd. ;-D

  3. imsy

    Om man skaffar barn eller ej ska inte andra lägga sig i. En del vill inte ha egna barn, många kan helt enkelt inte få det hur de än försöker. Så sårade de som inte kan få barn måste bli om och om igen utav folks tjat.

  4. Madonnan

    Man lär sig ju så enormt mycket genom hela Livet!! Bara för att man läst en hel massa, innebär det inte alltid att man är klokare än de som rest genom Livet på helt andra sätt…Bra inlägg, tumme för det.Kram!

Kommentera

