Det här är ingen politisk blogg. Men jag röstar rödgrönt. Gör du det också? Varför?

Det här är ingen politisk blogg. Inte i vanliga fall. Men jag är politisk. Vi är väl alla politiska? Om än långt ifrån alla är partipolitiska. (Jag är inte med i något parti. Är du?)

Nu är det val. Och det vi väljer ska vi leva med i fyra långa år. Det ser ut att bli jämt. Och jag vill inte behöva leva med den där Fredrik mer. Därför väljer jag att avslöja att jag tänker rösta för en rödgrön regering. För jag är optimist. Jag vill tro att jag kanske kan påverka någon där ute med en liten, liten knuff i rätt riktning. Jag vill tro att jag kan göra skillnad.

Jag röstar rödgrönt. Inte därför att jag tror att det är bättre för min egen plånbok under de närmaste fyra åren. Jag röstar rödgrönt för att jag tror att det som är bättre för de många. Det är det som är bäst för oss alla. På lång sikt. Eftersom jag tror att det som är bättre för natur och miljö är det som blir bäst även för oss människor.

Röstar du också rödgrönt? Varför?

röda smultron, gröna blad
  Röda smultron, gröna blad

28 kommentarer

Filed under Samhälle och politik

28 responses to “Det här är ingen politisk blogg. Men jag röstar rödgrönt. Gör du det också? Varför?

  1. Skymning

    jag röstar rödgrönt för att jag tror det är bättre för min plånbok..och för Sverige på sikt :-)

  2. sarahmara

    Jag röstar rödgrönt!

  3. Nr3042

    Jag rösta rödgrönt för jag vill inte att människor skall ta livet av sig när dom blir utsparkade från Försäkringskassan och inte längre får några pengar att leva på trots att dom fortfarande är sjuk.

  4. Barbro

    Inte för att jag tror att det gör så mycket skillnad, EGENTLIGEN, men jag är också jäkligt uttjatad på den där verklighetsfrämmande babyfacemänniskan.Så jag har bokstavligt talat röstat rödgrönt. Grönt i det ”stora” valet och rött hemma i min kommun.

  5. MizzLiz

    Ja jag röstar självklart rödgrönt. Från min synvinkel så är det p.g.a medmänsklighet. (Är inte sjuk, har jobb o.s.v)Ha en fin kväll Inger!

  6. Summasummarum

    Självklart gör det skillnad. Det som har hänt de här fyra åren har Sverige inte upplevt sedan 30-talet.Och tänk så lätt det är att slippa eländet. Det är bara att rösta rätt. Vakna på måndag morgon och känna att mardrömmen är över. Sverige blir ett solidariskt land igen.Röd-grönt för mig!

    • Inger

      För min personliga del har det inte varit så stor skillnad men det skulle kännas bättre med en rödgrön regering ändå! :)

  7. Desdichado

    jag röstar grönt, för långsiktighet och mer än plånboksfrågor!

  8. Sirpa

    Rödgrönt självklart! Varför? På grund av den nuvarande ohumana behandlingen av de sjuka och svaga i samhället!

  9. knaskorken

    Jag röstar på V, för att jag i djupet av hjärtat tycker att alla människor har lika värde och borde ha samma rättigheter.Respekt och hänsyn borde genomsyra ett demokratiskt samhälle, istället för egoism.Så tycker jag

    • Inger

      Bra. Mina åsikter i sakfrågor brukar likna de V har. Däremot har jag svårt för Ohly som person och det partiets vägval 1917. Jo jag vet att det är ganska långsint… Har inget emot alls att de är med i en rödgrön regering där de balanseras av andra! :)

  10. Arrami

    …jo, röstar rödgrönt…ser inga andra alternativ! ;-)

  11. trerk

    Rödgrönt för att ge de sjuka och svaga hoppet åter.KGV

  12. PegBundy

    röd i själ och hjärta….. av alla de anledningar som redan nämnts. :)

  13. Ja vi ser RÖTT när vi ser den BLÅA färgen om du förstår vad jag menar. Bra val TACK !!

Kommentera

