Varför är det aldrig någon som ber mig ställa ut mina bilder?

Det har varit kulturnatt här i Karlshamn igen. Samma sak varje år: Stan fylld av kultur. Barnen som får bygga båtar som tävlar i en ljusregatta. God mat. (Vi åt på Gourmet Grön i år.) Skyltfönster och tillfälliga utställningsväggar fyllda med bildkonst. Både målat och foton.

Men varför är det aldrig någon som ber mig ställa ut mina bilder? Har de inte sett min blogg? Har de inte sett hur begåvade bilder jag gör? Jag fattar ingenting!

Jag hade kunnat göra bilder som den här och visat upp:

Kyrkan i Karlshamn som falsk oljemålning.
  Kyrkan i Karlshamn som falsk oljemålning.

(Bilden är skapad från ett foto i bildbehandlingsprogrammet Gimp. Jag har använt ett artistiskt filter som heter ”oljifiera”. Därtill har jag använt verktyget ”smeta ut” samt klippt och klistrat lite.)

Onödigt gott självförtroende? Vem? Jag? Vad får dig att tro det? 

 Både Sydöstran och BLT skriver om kulturnatten.

5 kommentarer

Filed under bildredigering

5 responses to “Varför är det aldrig någon som ber mig ställa ut mina bilder?

  1. Haggann

    Nej, det är nog inte så att folk ber en. Jag fick tjata mej till en utställning på Biblioteket, det var kul, men den gick nog spårlöst förbi. Det var ingen som hörde av sej i alla fall…

    • Inger

      Jag vet! Men visst hade det varit kul att bli ombedd? Jag har ställt ut målade bilder vid tre olika tillfällen. Vid de första två tillfällena (högskolan och en tidigare arbetsplats) fick alla som ville på eget initiativ lämna in bilder. Och tredje gången frågade jag om jag fick göra en utställning på min arbetsplats. Problemet är att jag har tyckt att det är såå pinsamt att förhäva mig på detta sätt. Det vore något helt annat om någon som tyckte att mina bilder är bra bad mig. Något helt annat! :)

  2. knaskorken

    Jamen har de inte sett den så är det deras misstag ;)Annars tycker jag du ska göra som Haggann. I stan där jag bor (nära) har de höstsalongen där amatörer kan hänga sina bilder, målat eller annat :)

  3. Ruth i Virginia

    Här gäller det att inte vara blyg. Sätt inte ditt ljus under ”ena skäppo”! Komponera en portfolio av dina bästa alster och gå runt. Ex. bibliotek, bokhandel, trevliga restauranger, lunchrum. Du kan också be någon väninna som har stor nog plats att ha en ”salong” och bjuda in alla vänner och vänners vänner och släktingar på vin och ost. November är en utmärkt månad; tråkigt väder och ingen riktig helg. Just do it!

Kommentera

