Som mamma till ett provrörsbarn måste jag protestera när jag ser kritiken mot IVF

Du har kanske läst eller hört att provrörsbefruktningens fader får årets Nobelpris i medicin? Robert Edwards heter mannen som utvecklade IVF-tekniken.

Jag tycker att det är trist att läsa den kritik som Axel Carlberg framför mot IVF-tekniken i Aftonbladet.

”Konsekvensen har blivit att livet förtingligats och mist sin helighet”, skriver han. Det är så dumt så att man vill gråta!

Jag har två barn. Det första kom till oss med hjälp av IVF. Det andra blev till på ”vanligt sätt”. Skulle min förstföddes liv vara mindre heligt än hans lillebrors? 

Eller menar Axel att de befruktade ägg (”embryon” skriver Axel) som eventuellt blivit över och ”förstörts” motiverar att min förstfödde inte borde fått finnas?

Är inte det ett lite väl högt pris att betala för Axels märkliga ”etik”? Vad han kanske inte vet är att det för det första är en avsevärd skillnad på ett befruktat ägg, som bara består av några få celler, och ett embryo. För att ett befruktat ägg ska kunna utvecklas till ett embryo krävs att det fäster i en kvinnas livmodervägg. Och det gäller alldeles oavsett om ägget befruktats innuti eller utanför kvinnan kropp. Sådana biologiska detaljer kanske är lite för jobbiga att tänka på för Axel? Det kanske stör honom i hans ”djupa” etiska tankar? 

Mängder av obefruktade och befruktade ägg blir över hela tiden, helt naturligt. De allra, allra flesta utan någon som helst inblandning av fertilitetsbehandling. (Mens och tidiga missfall – de flesta så tidiga att kvinnan aldrig märker att hon haft ett befruktat ägg i kroppen.) Jag har aldrig hört att det ordnas några begravningar för dessa ägg. Varför kan man undra om de alla vore lika heliga? Nej det heliga inträffar någonstans efter det att äggcellet blivit embryo. Ja till och med efter det att embryot har blivit ett foster, ett ofött barn. Exakt i vilken graviditetsvecka detta inträffar är jag inte rätt person att svara på men att Axel är helt snett på det hela är jag däremot alldeles säker på!

Om du vill läsa mer om hur min förstfödde blev till:

Mamma efter år av barnlängtan

13 kommentarer

Filed under barn, Samhälle och politik

13 responses to “Som mamma till ett provrörsbarn måste jag protestera när jag ser kritiken mot IVF

  1. Leo Beata

    Gränsland… Visst måste vi få ha olika uppfattninger?

  2. Tyvärr så kritiserar många det dom inte förstår sig på eller är rädda för. Ha en fin kväll nu !

  3. Michis

    Klart att alla ska få tycka och tänka som de vill, men jag måste säga att jag tycker att det blir bakvänt när man påstår att IVF-barn inte skulle vara lika mycket värda som andra, eller som när katolska kyrkan anser att det är en skam att han fick Nobelpriset.Det finns fyra miljoner människor i världen som alla är underbara och hopplösa på just sina egna sätt – oavsett det att deras tillkomst var aningens mer rigoröst planerad än de flesta av oss kom till.

  4. Jag är farmor till ett underbartt litet barn, som är ett år gammalt. Han är ett sk. provrörsbarn och det är ett mirakel som jag är tacksam för varje dag! :)

  5. På Babyvärlden.se diskuterar vi just nu provrörsbefruktning och Nobelpriset i medicin. Gå gärna in och kommentera och länka till era bloggar:http://www.babyvarlden.se/Nyhetsartiklar/MinStory-Ett-valkommet-nobelpris/MvhStefan Bergmark

  6. sarahmara

    Håller med dig!!!! Jag tycker det är en gåva att denna hjälp finns!. Har en väninna som fick först en pojk och sen tvillingar på denna väg!. Jättebra att det finns, och precis lika värt som något annat!kramiz

Kommentera

