Vilken version av fotot på palm och tropiskt hav gillar du mest?

palmblad1.jpg

Färgerna i Hurghada, Egypten är i verkligheten ganska bleka. Det kan vara vackert på sitt sätt men jag har noterat att i charterkatalogerna har man genomgående sett till att trolla bort detta faktum med bildbehandling.

Manipulerat om man hellre säger så. Jag  har gjort samma trick här. Förbättrat kontrasten (färger-nivåer i Gimp) och öst på med mer färg (40% mer färgmättnad).

palmblad2.jpg

Vilken version av fotot på palm och tropiskt hav gillar du mest? Den första omanipulerade eller den andra färggladare?

2 kommentarer

Filed under bildredigering

2 responses to “Vilken version av fotot på palm och tropiskt hav gillar du mest?

  1. Fröken Nattuggla

    Jag har ju varit i Hurghada så jag vet vad du menar. Jag får nog erkänna att den andra bilden är finare men samtidigt kan jag känna att måste allt redigeras jämt? Kanske kan jag förstå resekatalogerna som ju vill sälja nåt (som inte finns…) men för dig som ska ha det som ett minne? Nä, då tycker jag du ska ha det oredigerade. Ska det upp på väggen, ja okej redigera lite, men vill du minnas Hurghada som det faktiskt var? Då behåller du det mer dammiga fotot som är väldigt fint just för att det fångar minnet om Hurghada på rätt sätt. Fota alla fina fiskar om du vill ha färg :) De är ju helt fantastiska!

    • Inger

      Jag håller med dig! (Lite beroende på vad man ska ha bilden till. Ska man illustrera resande i största allmänhet är kanske den andra bilden att föredra men vill man illustrera Hurghada tycker jag att man ska vara ärlig. :)

Kommentera

