Är pyramiderna med på din "måste göra innan jag dör"-lista?

En gång  var de med på de egyptiska kungarnas ”måste göra innan jag dör”-lista. Allt sedan dess har de hamnat med på allt fler sådana listor.

Vår guide hävdade att sex miljoner personer besöker pyramiderna varje dag den här tiden på året. Siffran är logistiskt omöjlig. Det skulle innebära ett par, tre busslaster med turister i sekunden. Så många är det inte. Men många bussar är det. Ändå.

Är pyramiderna med på din "måste göra innan jag dör"-lista?

Är pyramiderna med på din ”måste göra innan jag dör”-lista?

24 kommentarer

Filed under bucket list, resor

24 responses to “Är pyramiderna med på din "måste göra innan jag dör"-lista?

  1. akossiwa

    *Been there, done that!* ;) Klart det var med på min lista…..Mäktigt!// a.

  2. Agnetha

    Njaa, kanske. Vet inte riktigt vart jag skulle börja min resa.Ha det gott !Kram

  3. Maria de Suède

    Ja, fast inte dessa pyramider… Det är Mayakulturen som intresserar mig…

    • Inger

      Jag har sett både de i Egypten och de på Yucatan (Mexico). Om man blir förvånad att pyramiderna i det första fallet ligger så nära storstaden så blir man ännu mer förvånad hur Chichen Iza ligger mitt ute i ett helt platt landskap av ingenting = sly och trista låga buskar. :)

  4. Anna

    Nej men de är med på min ”efter-jag-dörlista”: Dvs jag förväntar mig en egen när jag är död. Typ…

  5. Fröken Nattuggla

    Vet inte om de var med, men det kan de få vara för jag har ju besökt dem redan :) Var inne i den minsta också och förvånades av hur varmt det var där nere. Trodde det skulle vara kallt och fuktigt som i en källare, men icke. Annars tyckte jag iofs att museet i Kairo var tuffare. Med Tuthankamons mask och amssa coola mumier och så. När jag var där fanns även Rosettstenen där, den man lärde sig översätta vissa språk med. Coolt som fan. Vill gärna till Konungarnas dal nån gång också! Men bäst av allt i Egypten – snorkla! Ah, blev ju alldeles till mig här nu….

    • Inger

      Det var varmt nu också. Vi var där på morgonen så det är ju inte så märkligt egentligen. De måste ju ackumulera en hel del värme de där stenarna. Kanske t.o.m. lite från sommaren? På våren kanske det är tvärtom? I alla fall om man går in när det är som varmast ute? Jag har ju varit där på våren men minns faktiskt inte. Men jag tror nog att det kan ha varit så. Kanske. :)

  6. Islandsmamman

    Ja, det är de. Fast bakom klippstaden Petra. :-)

  7. Herr och/eller Fru S

    Precis som för Islandsmamman så ligger Petra före på min lista. Överlag så har jag få saker som jag har på måste listan, mer ställen olika kulturer som är intressant.Dock så finns det ett par saker jag vill se, de romerska lämningarna som finns i Libyen. Gillar överlag att resa i arabiska länder.//Herr S

    • Inger

      Romerska lämningar i Libyen har jag absolut ingen koll på Petra däremot både känner jag till och skulle vilja besöka. Däremot visste jag inte att där finns pyramider också.

  8. Aylala

    Hmm, njä. Jag har aldrig varit sugen på norra Afrika alls. Det är inte omöjligt att jag hamnar där ändå, många andra verkar gilla’t och jag tackar sällan nej till en resa, men det är absolut inget jag måste göra.

  9. LuddesMorsa

    Redan avklarat. Jag har bott i Kairo, så jag kan nog säga att jag sett pyramidenra till leda *S*Har även varit i Petra och de Romerska lämningarna i Libyen. Arabvärlden är full av intressanta historiska lämningar. (Detta var på 80-talet när jag var frisk och stark).

  10. Herr och/eller Fru S

    Fast tror du inte Islandsmamman menar att Pyramiderna ligger längre ner (bakom) på listan än vad Petra gör.//Herr S

    • Inger

      Naturligtvis! Ibland är jag visst mer än lovligt korkad! Jag som hade fått ännu en anledning att besöka Petra. Men det är nog spännande ändå! :D

  11. snicksnack

    jag har ingen sån lista, men det vore häftigt att se pyramiderna =0)/ K

    • Inger

      Jag har nog inte heller någon direkt lista. I alla fall inte nedtecknad. Men det är massor jag vill hinna se, göra och uppleva! :)

Kommentera

