"All inclusive" – maten

Om man redan har betalt för maten när man kommer så har kökspersonalen ingen anledning att anstränga sig för att man ska bli nöjd. Om man inte kommer tillbaka nästa kväll är det ju ingen förlust för hotellet. Tvärt om faktiskt.

Det var min fördom innan jag provat. Och jag fick den bekräftad.

Vi bodde på Arabia Azur i Hurghada, Egypten.

Maten var på inga sätt oätlig. Det fanns mycket att välja på. Och ungarna älskar när det är buffé och de får välja själva. Och slipper att vänta på maten.

maten4.jpg

Nu slapp vi i och för sig inte alltid väntan. Antalet bord var en begränsande faktor och vi fick lov att anpassa oss och planera in måltiderna till klockslag när det fanns bord lediga. På kvällarna kunde man välja på att komma strax efter sex och vänta vid bordet tills maten serverades halv sju. Eller vänta till halv åtta – åtta när det fanns lediga bord igen.
maten.jpg 

Det var ofta en viss trängsel och ett armbågande runt kantinerna. Trots att maten höll ungefär landstingsklass. Ätbar men tråkig. Fiskrätterna var ofta mindre tråkiga än köttet.

maten3.jpg
Ett annat tips är att kolla in maten som delas ut av kockar. Det finns anledning att misstänka att den delas ut just för att den är populär och att de vill undvika att man tar för mycket. Hur som så tillhörde just den maten ofta de godare rätterna.

Hur just vårt hotell står sig jämfört med andra vet jag inte. Jag har ju inte provat konceptet förut. Jag har förstått att kvaliteten kan variera. Men var på den skalan just detta All Inclusive-ställe befinner sig vet jag alltså inte.

2 kommentarer

Filed under mat, resor

2 responses to “"All inclusive" – maten

  1. Fröken Ek

    Jag har nog samma erfarenhet som du, men jag har bara provat en gång & jag tror inte att jag gör det igen. Man får helt enkelt njuta av att det iallafall fri dricka, det kan ju inte misslyckas? Eller.. Jo det kan det! Hahaha… vi hade en urusel bartender som endast kunde servera öl, möjligen en rom & cola. Thats it! =) Väl mött. //M

Kommentera

