All Inclusive – också ett sätt att resa

Jag tror att det har något att göra med hur jag ser på vad ett hotell är för någonting. För mig är det en plats där jag råkar bo medans jag upptäcker världen. Bor man All Inclusive blir det lite tvärt om. Den stad och det land man befinner sig i är den plats där hotellet råkar finnas.

Det var min fördom innan jag provat. Och jag fick den bekräftad.

Vi bodde på Arabia Azur i Hurghada, Egypten.

Visst fanns det sådant som överträffade mina förväntningar. Som snorklingen. Direkt från hotellet. Den var världsklass. Och det kan jag ju inte precis påstå att jag räknat med.

massor av fiskar
Det går inte heller att förneka att det är praktiskt att slippa ta med sig plånboken till stranden. Och det är helt klart en fördel i ett land som Egypten att slippa strandförsäljare. För all del fanns det en man som sålde ridturer för barnen på en dromedar och någon annan som erbjöd massage. Men jag kan tänka mig hur det skulle kunna ha varit…

All inclusive2.jpg

Men med hundratals rum blir skalan lite för stor. För min smak. Man har passerat den gräns där folk slutar uppträda artigt mot varandra. Och istället armbågar sig fram. Det är irriterande.

Och det trista är att man har så få anledningar att lämna hotellområdet och upptäcka omgivningarna. Om man nu missar så mycket när man missar Hurghada. Jag tvivlar i och för sig på det.

Sen har jag en principiell invändning också. I och med att man betalar för mat och dryck direkt till resebolaget man reser med kan de ta procent på maten också. Gissningsvis betalas en del av dessa procent av mig som turist. Och en annan av lokalbefolkningen. Och det är framförallt det senare jag vänder mig emot.

Kvaliteten på maten återkommer jag till. Men den var inte precis världsklass.

All inclusive.jpg

6 kommentarer

Filed under resor

6 responses to “All Inclusive – också ett sätt att resa

  1. NinaNinaNina

    I just Hurghada kan man lika gärna ha all inclusive, det är svårt att äta någon annanstans än på hotellet. Men jag gillade lyxen på hotellen, att ha egen strand och att allt på hotellområdet var så vackert. Men när jag var där så var det fem arbetare som delade på en lön, berättade guiden för oss. Det var därför det fanns så många uppassare. Det tyckte jag kändes svårt.

    • Inger

      Lönenivåerna vet jag inget om men visst var det fint på hotellområdet! Och jag tror att du har rätt i att just i Hurghada kan man lika bra bo All Inclusive. Dit reser man rimligen för havet mer än för staden.

  2. Islandsmamman

    Jag måste erkänna att det inte lockar ett enda dugg. När jag reser vill jag alltid gå bortom turiststråken, på bakgator och in på små skumma krogar som inte har menyn på engelska, de där personalen blir förvånade över att se turister:-)Fast det beror ju lite på vad man vill få ut av resandet förstås. För mig är det viktiga just det nya, det okända, utmaningen.

  3. Bra skrivet tycker ja faktiskt

Kommentera

