Flickor med getter som balanserar på åsneryggar – varför ska man fotografera dem?

Vi sitter på en buss. Vi är på utflykt ordnad av charterbolaget vi reser med. Det är orimligt tidigt. Eller sent kanske. Mitt i natten. Så småningom gryr dagen. Efter ännu en stund stannar bussen till vid ”Sahara Inn”. Kiss- och frukostpaus i 20 minuter.

På parkeringen står några åsnor som balanserar getter på ryggen. Några småflickor i fägglada klänningar och några äldre damer klädda i heltäckande svarta kläder. Jag har sett dem förut. Eller inte just dem. Men en liknande laguppställning. På Sinaihalvön i början av 90-talet. Jag förmodar att tanken är att vi turister ska fotografera dem och betala en slant. Jag vet inte säkert. Eftersom jag inte fotograferar dem då när vi kliver av bussen. Och inte heller innan påstigning. Men jag känner instinktivt att det är vad det handlar om.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag ogillar fenomenet. Men det gör jag. Jag ”smygfotograferar” från bussen istället. Bilderna blir inte ens i närheten av bra. Jag får skylla mig själv. Hade jag betalat den där slanten hade jag säkert fått till flera bra bilder.

Men.

Jag kan nog inte riktigt förklara för mig själv vad jag ska ha bilderna till? ”Här ser vi typiska beduinflickor och kvinnor som transporterar getter på åsneryggar”? Men vad vet jag hur typiska de är egentligen? Mer än som turistfenomen? Det är samma sak med dromedarerna. Man ser aldrig några dromedarer i Egypten. Utom där det finns turister.

Åsnor däremot ser man många. De används för transporter. Däremot ser jag ingenstans åsnor med getter på ryggen, ledda av flickor i röda färggranna klänningar. Mer än där det finns turister. Är det någon som vet hur fenomenet uppstod? varför man ska fotografera dem?

flickaoåsna.jpg

Lämna en kommentar

Filed under fotografi, resor

Kommentera

