Att svara eller inte svara på kommentarer. Hur gör du?

Ja jag vill ha många kommentarer i min blogg. Massor. (Mer, mer,mer!) Jag läser dem alla.

Och jag svarar på kommentarer så gott jag hinner. Men ibland känner jag också som Imsy skriver i det inägg som jag rebloggat till: att huvudet är så urblåst att det är svårt att komma på något. Då vill tiden liksom inte räcka till att tänka ut kluriga svar på alla kommentarer. Då händer det att jag bara svarar med ett leende :) eller inte alls.

Egentligen har jag väl inte tid att blogga alls. Men jag tar mig tid. Hur jag då ska prioritera är inte alltid det lättaste. Fotografera mera? Bildredigera mera? Skriva inlägg? Svara på kommentarer? Hinna läsa alla bloggar jag vill? Kommentera i andras bloggar?

Oftast låter jag helt enkel inspirationen prioritera åt mig. Jag gör det som känns roligt för tillfället. Men jag kommer nog aldrig hinna fotografera så mycket som jag vill, skriva alla inlägg jag (ibland) har i huvudet, och svara på alla kommentarer, och läsa alla intressanta bloggar som finns, och kommentera i dem.

Så.

Det blir lite som det blir.

Lite hängig
Lite hängig

Sedan blir jag ännu långsammare och får ännu svårare att hinna med allt jag vill när jag som i dessa dagar känner mig lite hängig mentalt.

Att jag ändå varit ganska aktiv här på bloggen senaste veckan och skrivit många inlägg, beror nog mest på att jag skaffat en ny kamera som det är roligt att lära känna. Däremot har jag en tid haft svårt att få till svar på alla kommentarer. Men jag vill egentligen svara alla.

Och jag vill som sagt jättegärna ha kommentarer. Så jag lovar att svara så gott jag hinner och orkar.

Hur gör du? Svarar du alltid på alla kommentarer till alla inlägg innan du skriver nya?

13 kommentarer

Filed under blogg

13 responses to “Att svara eller inte svara på kommentarer. Hur gör du?

  1. Hej ! jag blir mest ledsen på dom som man kommenterar hos och som inte kommer till min blog och tittar eller kommenterar. Jag har en bloglista där jag brukar besöka varje blog minst en gång i veckan och kommentera. Jag har haft besökare i ett år som aldrig kommenterat. vad det beror på vet jag ej om man inte vill eller kanske inte har mål i munnen. Jag gillar din blog men du besöker kanske andras bloggar för sällan !!!!! Kram !!!

  2. Aylala

    Jag har all förståelse för att man inte hinner svara på alla kommentarer direkt när de skrivs. Däremot kan jag inte förstå varför man inte svarar på alla kommentarer i ett inlägg innan man går vidare till att svara på nästa. Eller jo, tja. Klart jag fattar. Det är för att man vill få chansen att puffa upp sitt inlägg en gång till. Men jag tycker det känns kymigt…Att läsa och kommentera någons blogg bara för att han/hon kommenterar hos mig känner jag ingen skyldighet att göra.

    • Inger

      Jag skriver ofta inlägg i förväg. Och vet alltså inte exakt hur många kommentarer jag kommer att ha på äldre inlägg när det nya kommer upp. Det beror på att både inspiration och tillgänglig tid har en tendens att komma i klump. Att då bara spotta ut en massa inlägg på en gång innebär att de flesta får stå okommenterade…

    • Inger

      … och jag vill ju faktiskt gärna ha kommentarer. :)

    • Inger

      Och jag känner mig inte heller förpliktigad att kommentera i andras bloggar däremot indikerar ju ofta en kommentar hos mig att personen skrivit något nytt och är det då en intressant blogg, eller en helt ny, tittar jag oftast in.

  3. Anna

    Jag kan ibland tycka att det känns löjligt att svara på kommentaren i de fall då min svarskommentar inte tillför diskussionen något. Det betyder dock inte alls att den ursprungliga kommentaren inte betyder något, absolut inte! Men om jag får ett : ) tecken så känns det ibland lite löjligt att svara på samma sätt…Jag tror att det här finns en skillnad mellan oss som inte är anonyma och de som varken visar bild på sig själv eller sitt riktiga namn. De anonyma svara gärna på precis alla kommentarer. Som icke- anonym vet jag att jag blir ”läst” av folk utanför bloggvärlden, som inte vet alls hur bloggen fungerar, och då kan jag ibland känna mig lite generad över den ”hjärndöda” konversation som svarandet på kommentarer utgör.

  4. Anna

    Vill precisera: Som min svar på en del kommentarer utgör. Mina ”ordkrig” och allmänna käftande och tramsande med andra bloggare skäms jag inte det minsta för… : )

  5. mogi

    Försöker svara på alla kommentarer, för att visa att jag läst dem och uppskattar att de tagit sig tid att kommentera. Ibland har det säkert hänt att man missat någon kommentar på äldre inlägg… Tyvärr hinner jag inte besöka alla, vilket jag beklagar… ibland besöker jag också bloggar men hoppar över att kommentera (har kanske inget att tillföra på inlägget eller kommer inte på något att skriva etc)…Oftast skriver jag kommentarer på själva inlägget, men ibland tramsar jag också till det. Det är skönt att släppa lös ibland *LER*Så gör jag, men det är tur att vi alla tillåts göra olika..Kraaam från Mogi

Kommentera

