Det här med vatten – jag tänker på Östersund

Det skrivs idag att de har hittat föroreningskällan i Östersund. Det lilla urdjur som blivit till stora sjöodjuret och orsakat så mycket lidande i Jämtland ska ha kommit från ett flerfamiljshus vars spillavlopp varit kopplat på dagvattenledningen.

Jag hoppas att det är källan till smittspridningen som de hittat och att problemen därmed är lösta. Fast lite fundersam kan jag vara. Om nu hela stan där uppe är smittade av Cryptosporidium är det ju inte så konstigt om det finns i avloppet från det här huset. Och om avloppet sedan är felkopplat så hamnar det ju i det där dagvattensystemet. Men hur vet man att detta var den ursprungliga smittkällan? Egentligen bevisar väl detta ingenting?

Jag hoppas att mer fakta kommer fram så småningom så att vi alla som är i branschen kan lära av det som hänt.

Vatten

4 kommentarer

Filed under miljö, mitt jobb, vatten

4 responses to “Det här med vatten – jag tänker på Östersund

  1. Nils

    ”Att blogga är att ta ett steg i sanden. Vi lämnar spår. Sen kommer vattnet och spåren är borta.”Ja, förutom att det inte finns nått vatten som spolar bort spåren. d(^_^)

  2. Ja vatten är en av livets beståndsdelar. Ha en fin dag nu !

Kommentera

