Aftonbladet publicerar bilden av självmordsmördaren

När jag först såg att Aftonbladet publicerat bilden av den döda bombmannen liggandes i en pöl av sitt eget blod och vem vet vilka andra kroppsvätskor i snön i Stockholm var min första tanke att publiceringen var spekulativ och onödig. Spekulativ är den ju onekligen. Och ovanlig. Men onödig. Jag vet inte. Jag tycker att bilden illusterar hur ledsamt, sorgligt och onödigt alltsammans är.

Tänk om människor ville försöka förstå varandra istället för att låta ilskan ta över och landa i fullständiga orimligheter. Klart att människor har rätt att känna ilska och rädsla just nu. Men jag hoppas att inte de känslorna drar iväg så att fler ska göra en massa onödiga konfliktsökande grejor. Vad den där bilden illustrerar är ju just att den största förloraren är just den som gör så. Den som låter agressiviteten ta över.

Bedrövelse.

8 kommentarer

Filed under media, Samhälle och politik

8 responses to “Aftonbladet publicerar bilden av självmordsmördaren

  1. imsy

    Den döde mannen har tydligen två barn. Även om deras far agerat helt fel kommer de nu att förföljas hela livet med denna bild. Vad har de arma barnen gjort för att behöva utstå det??? Blir uppriktigt ledsen…

  2. Lindalou

    Eller kanske han skulle ha tänkt lite på sina stackars barn innan han sprängde sig i luften? Jag tror bilden är ett av de mindre problem han orsakat dem. Jag tror att man ska visa bilder på hur det ser ut. Kanske sitter det en till galning någonstans med romantiska föreställningar om hur det är att flyga i luften men så ser denne hur äckligt det faktiskt är och så hejdar han sig. Vem vet?

  3. Agnetha

    Instämmer. Tumme !BS Tack !Jaa, så är det tycker jag.Kram

  4. Törnråza

    Känna rädsla och ilska kanske är just vad självmordsbombaren gjorde….Bra inlägg.Blir tumme för det och ha en bra dag!

    • Inger

      Förmodligen. Det är inget fel att vare sig var arg eller rädd. Men om man låter de känslorna leda till ett så destruktivt agerande…

Kommentera

