Det här med fotografi. Vilken av julgransbilderna tycker du är bäst?

Att fotografera julgranar är inte lätt. Ljusen i granen gör att det lätt blir väldigt mycket kontrast i bilden. Saknar man dessutom en fascistoid inställning till att hela rummet måste vara julperfekt kommer det lätt med ”störande” inslag i bilden. Som i mitt fall: tavlan som hänger bakom granen. Försöker man istället gå nära och zooma in detaljer blir det lätt för långa exponeringstider och rörelseoskärpa. Med min nya kamera är det trots allt lite lättare att få till den typen av närbilder. Men i närheten framträder istället små skavanker som de blå fläckarna på den här julgranskulan. Ingen av bilderna visar alltså upp den typ av ”felfri” jul som speglas i reklam och media i övrigt. Men vilken av bilderna tycker du blev bäst?

julgran - helheten
julgran – helheten
julgran - detalj
julgran – detalj

22 kommentarer

Filed under fotografi

22 responses to “Det här med fotografi. Vilken av julgransbilderna tycker du är bäst?

  1. Anita

    Den längst ner förstås :-)

  2. Aylala

    Men tossa. Det går ju inte att jämföra. Bäst för vad?

  3. Närbilden ser mest julig ut måste jag säga =) Har samma problem jag, alltid lika svårt att få den där mysiga, glittriga känslan på bild!

  4. Maria de Suède

    Jag är en fotograf som föredrar detaljer… Sà svaret förstàr du nog… Men jag älskar motljus, det blir lite mystiskt… Mina foton blir mer artistiska…

  5. Epazote

    snygg gran i alla fall ;-) men det är alltid tjusigt med närbilder på julpynt.

  6. Bild 2 är helt klart bäst :)

  7. Tack för kommentaren hos mig….och frågar du mig så tycker jag att bild nr 2 är bäst…..ha en skön jul och nyår

  8. erviluca

    Den andra. Den första är för ”plottrig”. Bort med tavlan och soffan, liksom…

  9. Jag är mycket för detaljbilder så kulan får bli min favorit helt klart. Tack, jag har inte ont hela tiden vilket är en tröst. Lite dumt när det hoppar på en under en promenad bara :P

  10. Båda två är lika suveräna !! Ha en fin dag nu !

  11. cat

    Själv föredrar jag detaljbilder, så för mig var det ett enkelt val :)God jul!

  12. yrvaedret

    Jag röstar på nummer 2!

Kommentera

