Så här bildredigerar du den hammagjorda chokladen

chokladIdag har jag gjort chokladpraliner och mozartkulor. Jag tycker det är skönare att fixa med choklad på juldagen än att stressa med det före julen. Receptet jag använde var samma som förra året (följ länken). Den här gången smaksatte jag en omgång med kanel och lite lite  rivet apelsinskal och några dropparapelsinsaft. Dessutom provade jag att göra några praliner med smak av hjortronsylt respektive björnbärsmarmelad. De blev lite lösa innuti och det ska bli spännande att smaka dem. Blev de bra gör jag kanske fler ett annat år.

Nog om detta. Jag tänkte att jag skulle komma till hur man fixar till en sån där bild på choklad (eller annat) som ligger här till vänster. Där man nästan får intrycket att bitarna liksom ligger där på riktigt. Tricket är att bakgrunden ska ha samma färg som textbakgrunden. I det här och de allra flesta fall ska den alltså vara vit.

Jag börjar med att lägga några chokladbitar på vitt papper, fixa en ljuskälla (en läslampa) och fotografera dem utan blixt.

Därefter för jag över bilden till datorn. Och öppnar bildfilen med Gimp. Ett bildbehandlingsprogram som finns att hämta gratis på Internet.

Nästa steg är att använda rektangelmarkeringsverktyget (längst upp till vänster bland verktygen) och markera det utsnitt jag vill ha med.

Markera och beskär

Därefter väljer man ”Bild” och ”Beskär till markering”.

Nästa steg är att förminska bilden till rätt storlek. ”Bild” – ”Skala bild”. Jag valde bredden 160 pixlar.

Därefter markerar man bakgrunden med det luddiga markeringsverktyget (trollstaven). Man får oftast markera på några olika ställen i bakgrunden innan man markerat hela. Det är viktigt att den ruta som visar två röda fyrkanter som skär varandra är markerad nedanför verktygen. Det betyder att markeringarna läggs till varandra till en större markering.

Markera med trollstaven

När alltihop är markerat väljer man ”Markera” och ”Fjäder” och sätter den till 10. Eller nåt. Detta för att skapa mjuka luddiga kanter.

Lägg fjäder på markeringen

Sedan målar man bakgrunden vit. T.ex. med pennan. Se till att växla färg så att den blir vit.

Måla bakgrunden vit

Lämna en kommentar

Filed under bildredigering

Kommentera

