Kom igång med Instagram!

Har du inte Instagram än? Men är nyfiken på att komma igång? Kanske har dina barn appen i sina mobiler för att dela ut bilder från sin vardag till en hel värld och du vill ha lite koll? Men kanske vill veta lite mer innan du öppnar ett eget konto? Här är lite bakgrund och några av mina tips:

Appen är helt gratis och finns för både iPhone och andra iOS-plattformar (laddas ner här) samt för Android (laddas ner här).

Hur det började
Instagram har funnits för iPhone sedan hösten 2010 och till skillnad mot de flesta andra riktigt stora sociala medier utvecklades den redan från början som en mobilapp. Själv började jag använda appen redan påsken 2011 och älskade direkt dess geniala enkelhet. Sedan våren 2012 ägs Instagram av Facebook (FB) vilket bland annat har inneburit att appen har knutits närmare just FB men lösgjorts något från Twitter varifrån det stora flertalet användare kom i början. Men i stora drag fungerar Instagram fortfarande som ett självständigt socialt media. Man behöver t.ex. inte ha ett konto på FB för att kunna använda Instagram.

Hur kommer jag igång?
När du väl har laddat hem appen börjar du med att välja användarnamn och lösenord. Användarnamnet kommer att vara fullt synligt för världen till och med om du väljer att ha ett låst konto (mer om det sen) så jag föreslår att du väljer det med viss omsorg. Det är dock ingen katastrof om det blir tokigt – det går att ändra i efterhand. Men det måste var unikt för dig vilket innebär att ett användarnamn som består av enbart ditt förnamn till exempel förmodligen redan är upptaget. För att undvika risken att få ditt konto kapat bör du även välja lösenordet med viss omsorg. Sedan trycker du bara på ”klart” så är du igång. Glöm inte att någonstans notera användarnamn, lösenord och den e-postadress du använde när du registrerade kontot. Kan vara bra att ha om du någon gång blir utloggad eller när du byter telefon.

Kan jag nöja mig med att följa andra?
Även om Instagram är en app för att dela ut foton så kan man självklart använda den tvärtom också. För att titta på vilka bilder som andra (till exempel dina barn) visar upp. Det vanligaste är så klart att man använder appen både till att kolla på andras bilder och att dela med sig av sina egna. Men visst går det att nöja sig med antingen eller.

Kan hela världen se bilderna jag lägger ut?
Grundinställningen är att alla bilder du laddar upp är fullt synliga för alla förutsatt att de på ett eller annat sätt söker upp och hittar dem. Själv tycker jag att lite av vitsen med Instagram är att man kan titta på bilder fotograferade av kända och okända människor från hela världen. Och det förutsätter ju att bilderna delas ut öppet. Risken (om du nu ser det så) att dina bilder ska nå ut till väldigt många är dessutom mycket liten då det hela tiden är ett stort och ständigt flöde av bilder i omlopp. Om du ändå känner ett obehag inför att dina bilder kan ses av okända kan du välja att låsa ditt konto, vilket innebär att bilderna då bara kan ses av personer som du godkänt.

Vad betyder ikonerna i Instagram?

image

Menyn finns längst ner och består av fem ikoner. Om vi börjar längst till vänster har vi det lilla huset. Det är här du ser flödet av bilder från dem du väljer att följa. Bilderna visas utan ranking med senast publicerad bild överst. Under bilderna finns ett litet hjärta som du klickar på när du gillar en bild och en liten pratbubbla som du klickar på när du vill kommentera. Nästa ikon ser ut som ett litet förstoringsglas och här kan du hitta bilder även från sådana du inte valt att följa. Du kan söka på personer (användare) eller hashtaggar (sökord som inleds med #). Du kan numera också söka efter bilder från en viss plats.

Fotografera eller filma
I mitten har vi den blå kameraikonen. Här fotograferar du genom att trycka på den runda blå knappen eller så väljer du ett foto ur bildarkivet som du hittar under ikonen längst ner till vänster på sidan. Ett ytterligare alternativ är att växla till videoläge genom att trycka på ikonen till höger och spela in en max 15 sekunder lång videofilm. Både i foto- och videoläge kommer du i nästa läge till val av filter. Här är det bara att pröva sig fram vilket som blir snyggast och välja det. Sen skriver du in en liten, eller lång bildtext och publicerar. Du kan i det läget också välja att samtidigt dela bilden på flera andra sociala medier.

Under ikonen med pratbubblan med ett hjärta i hittar du kommentarer till dig och meddelanden om vilka som gillat dina bilder. Där finns också en flik där du kan se vilka bilder de du följer har gillat.

Längst till höger är en flik där du kan se din presentation. Hur många bilder du laddat upp, hur många som följer dig och hur många du följer. Där hittar du också alla dina bilder, en geografisk fotokarta och bilder av dig. Samt inställningar.

Hur hittar jag mina vänner på Instagram?
Att importera vänner från mobilens adressbok och från Facebook är lätt som en plätt och görs vanligen redan vid registreringen av kontot. Hoppar du över det då kan du göra detta senare genom att klicka på det lilla kugghjulet högst upp till höger på din presentationssida. Där hittar du ”sök och bjud in vänner” allra högst upp.

Hur gör man för att få många gillningar på Instagram?
Läs mer här.

Hur gör jag för att få många följare?
Det har jag också bloggat om!

Lycka till!

20130627-220603.jpg

Uppdaterad senast: 2015-07-25

15 kommentarer

Filed under instagram, sociala media

15 responses to “Kom igång med Instagram!

  1. Pingback: Så här gör man för att se någons bilder på Instagram i datorn | Halloj världen!

  2. Jag

    Oh, hosta, vackert! Pedagogiskt instagraminlägg!

  3. Pingback: Manual till Instagram | Halloj världen!

  4. jessie

    tjingeling jag har googlat och googlat men inte fått något svar så jag frågar dig ist haha och hoppas du vet=) OM en person jag följer gillar en bild från någon som har ett privat konto, kan jag se att personen gillat den bilden då? sambon följer en person jag inte gillar och hon har låst konto och jag vill inte direkt att han gillar hennes bilder=) tacksam för svar om du vet=)

    • Nej det vet jag inte. Men jag gissar att man inte kan se det utan att själv begära (och få) tillgång till kontot.

      Har du pratat med din sambo om hur du känner? Det kanske är en bättre väg?

  5. Hur gör jag för att tagga bilder till kartan ”på riktigt”? Jag har bara lagt till ett fåtal bilder eftersom jag bara kan göra egna geografiska taggar och jag vill ju ha dem på en aktiv karta…

  6. Pingback: Instagram ökar mest – kom igång du också! | Halloj världen!

  7. marie

    Hej. Fantastiskt pedagogisk läsning. Jag jobbar som bildlärare på högstadiet och ska börja använda instagram som ett redovisningsverktyg. Undrar nu om jag skulle få lov att använda delar av din ovan skrivna text för att ge mina elever?? Varför uppfinna hjulet?!
    Marie

Kommentera

