Besök en av Europas vackraste platser: Plitvicesjöarnas nationalpark – karta

20140709-122753.jpgDu kan enkelt själv ta dig till Europas kanske vackraste plats för att se vattenfallen och det turkosa vattnet med egna ögon. Plitvicesjöarna. Nationalpark sedan 1949. Världsarv (UNESCO) sedan 1979. Ofta med på listor över Kroatiens, Balkans, Europas eller hela världens vackraste platser.

Jag har redan skrivit ett inlägg om den kroatiska nationalparken i Plitvice i samband med att vi var där. Men jag tyckte att det var svårt att hitta bra information på nätet på svenska inför resan dit så därför kommer lite mer detaljerad information här. Med karta både på vägbeskrivning och över själva nationalparken.

Plitvice karta vägkarta

Att ta sig dit
Vi kom till området med hyrbil, närmast från kusten. Men om du kör direkt från flygplatsen i Zagreb är det ca två timmars bilresa. Till Zagreb kan du till exempel flyga med Norweigan från Kastrup. Parkerar gör man exempelvis vid den norra entrén till parken (Entré 1). 2014 kostade det 7 Kuna (ca 9 svenska kronor, SEK) per timme och man tar en biljett i automaterna vid bommarna där man kör in till parkeringsplatsen. Betalar gör man när man lämnar nationalparken vid en bemannad kiosklucka på P-platsen, precis vid bommarna.

Entré
Som svensk är man kanske inte helt van vid att betala entréavgift till naturen, men så funkar det här. Det kostar 55 Kuna (70 SEK) för en vuxen och 35 Kuna (45 SEK) per barn, 7-18 år att gå in. Barn under 7 år går in gratis och studerande vuxna betalar 45 Kuna (60 SEK). Men då ingår en karta över nationalparken på baksidan av biljetten och transporter i parken (båt och tågbuss). Alla priser avser prisläget 2014.

Plitvice karta

Kartan är orienterad så att norr är åt höger och Entré 1 är alltså den till höger på kartbilden.

Det höga vattenfallet
Ganska direkt innanför entrén kommer man till några fina utsiktsplatser över de högsta vattenfallen i hela nationalparken. Det är mycket vackert men också, naturligtvis, väldigt många av besökarna som stannar för att fotografera. Varning för viss trängsel, alltså. (På tal om trängsel: ser du de små, små människorna vid vattnet nedanför branten på den här bilden?)

Plitvice höga fallenVi valde att börja med att gå den slingrande gångstigen ner mot dessa fall. Det är i huvudsak en lätt vandring ner men på några ställen känner man att man vill hålla innerspår på stigen då staket saknas och det är ganska brant. Precis i början av vandringen, innan stigarna börjat dela sig, upplevde vi det som att det var ganska mycket trängsel också.

Väl nere vid vattnet ser man hur fantastiskt klart det är och döda trädgrenar som fallit ner och ligger på botten syns helt klart, liksom alla fiskar som simmar i vattnet. Det är inga sorter vi känner igen. Det är små och stora fiskar i ganska oansenliga färger. Några har en bakfena som är svagt ljusblå.
Plitvice fiskar

Vandringen till båten
Vi valde att gå längs den östra stranden av sjöarna till båtbryggan, P3, på kartan. När man börjar vandringen vid den norra entrén betyder det att sedan man väl tagit sig ner till vattnet så går man uppför hela vägen. Motströms. Men det är ingen nackdel. Det är ändå lättvandrat med många fina spänger och trappor i trä och i och med att du vandrar motströms så har du hela tiden vattenfallen och strömmarna framför dig. Och det är gott om vackra fall i nationalparken. Men också sträckor med stilla vattenytor.

Plitvice spång

Båtresan
Vi valde att åka båt från P3 till P2, via P1. Vill du, som vi, vidare till P2 låter du bara bli att hoppa av båten när den stannar till vid P1, så åker den strax vidare till den västra sidan av sjön.

Vidare till ST3
Vid de olika stationerna, ST1, ST2 och ST3 ska det finnas möjlighet att få någonting i sig. Vi valde att vandra vidare till ST3, kortaste vägen från P2. Alltså även fortsättningsvis på den östra sidan.

Plitvice Anton och Albin

På några platser är det lite vått och geggigt på stigen så även om man inte behöver några regelrätta vandringskängor för att vandra i den här parken så är det bra att ha skor på fötterna som inte är allt för känsliga för lite lera. Vanliga gympaskor funkar bra.

Det var strax efter båtresan som vi började få syn på alla söta möss längs stigen. Pojkarna (och även jag :) blev mycket förtjusta!

Plitvice mus

Vid ST3 åt vi en relativt sen lunch. Där fanns att välja på hamburgare, stekt korv (hemlagad, enligt uppgift) och grillad kyckling. Vi valde korv och hamburgare. Alla var nöjda, även om man kanske hade kunnat önska sig någon grönsak till korven. Prisbilden kommer jag inte ihåg exakt, men jag reagerade inte på att det skulle vara dyrt och det gick bra att betala med kort. Glass, kaffe och te unnade vi oss också.

Tågbussen och sista vandringen tillbaka
Därifrån åkte vi tågbussen tillbaka till ST1 och sedan var det bara en kort sträcka att gå tillbaka mot entrén. Längs den vandringen passerade vi de finaste utsiktspunkter som vi såg under vår dag i parken. Men säkert kan det finnas lika fina eller finare på andra håll i parken. Där var ju ganska många stigar som vi aldrig gick.

utsikt

Pojkarna är 8 och 10 år och de hade en rolig och upplevelserik dag. Jag är inte klar över hur lång sträcka vi vandrade men det tog ett antal timmar och jag var glatt överaskad över att de inte en enda gång gnällde över att det var jobbigt att gå. Det berodde nog på att det hela tiden hände saker som vattenfall, fiskar, båtresa och möss. Vi såg till och med en orm som åt en fisk! Men kanske också på att vi gick i en ganska maklig takt.

Växtlighet
Träden i nationalparken är i huvudsak bekanta. Vi såg bland annat bok, al, hassel, lönn, ask och gran. Murgröna slingrar sig längs många av stammarna. Bland blommor jag såg kände jag igen rödklint, blåklockor och hundkex. Forskare har hittat 1267 växtarter som tillhör 112 växtfamiljer i nationalparken. Där ska också finnas 55 orkidéarter.

Djurliv
Symbolen för nationalparken är brunbjörnen men jag utgår ifrån att det är ytterligt ovanligt att den skådas vid en vanlig turistpromenad genom parken. Men man kan i alla fall se varningsskyltar för björn. :) Det ska för övrigt finnas 50 däggdjursarter, varav 20 arter fladdermöss och 157 fågelarter i parken.

Boende
Jag bokade hotell genom hotels.com och vi hamnade då på House Spehar som låg precis utanför nationalparken. Ett litet familjehotell med några få rum. Faktiskt var det så nära att vi mycket väl kunde ha gått till entrén om vi bara förstått att det gick bra att snedda genom skogen och att man alltså inte behövde gå längs den stora vägen utan vägren. Annars finns det boende inne i själva nationalparken också. Dessa bokas via Plitvicesjöarnas hemsida.

Bada
Tyvärr är det förbjudet att bada i Plitvicesjöarnas nationalpark. Antagligen har det med vattenskyddet och det stora antalet besökare att göra. Men det ska, enligt uppgifter på nätet, finnas en badstege i byn Korana norr om nationalparken för den som är riktigt sugen på ett dopp. Jag har också läst och sett bilder från nationalparken Krka där det är tillåtet att bada. Den ligger ytterligare 2,5 timmar söderut. I närheten av Split.