Har du också hemsidor på Swipnet som försvinner 31 augusti?

Kommer du ihåg Swipnet?

Jag hade mina första internetsidor på Swipnet. ”Klimatguiden” var en riktigt stor sida inom ämnet resor på 90-talet.

Eller ”riktigt stor”. I alla fall för att vara en hemsnickrad sida…

Jag hade den registrerad på SUNETs katalog över svenska hemsidor. Minns du den?

Kanske har du nån gång besökt Klimatguiden för att planera inför en resa?

Så här ser sidan ut:

20140821-195839.jpg

Den blev en gång analyserad i ett exjob inom ämnet webdesign. Som dåligt exempel, naturligtvis. Och jag som var så nöjd med den!

Och loggan ritade jag i Paint.

Minns du Paint?

Världskartan var snodd från nån sida, redesignad i Paint och var klickbar på de olika världsdelarna. Allt kodat för hand i HTML.

Minns du HTML?

Klimatdata hämtade jag från en amerikansk sida i tabeller och gjorde om till diagram i Excel.

Minns du Excel?

Och nu går den alltså i graven den 31 augusti med resten av Swipnet. Tillsammans med bland annat sidan ”Resefoto” med bilder från några av de länder jag besökt.

Och många, många andra internetsidor upplagda av privatpersoner på 90-talet.

Har du kanske också lagt upp sidor som försvinner nu när Swipnet stängs ner?

20140821-200940.jpg

7 kommentarer

Filed under fotografi, internet, resor

7 responses to “Har du också hemsidor på Swipnet som försvinner 31 augusti?

  1. Jag är inte alls bekant med swipnet. Det är synd ändå att den går i graven.
    Det är mycket som läggs ner och försvinner. Allt ska bli strömlinjeformade och alla ska springa åt samma håll, naturligtvis iakttagna av Googles nyfikna spionkakor.
    Jag hinner kanske inte besöka sidan innan den läggs ned för jag har lite för mycket just nu. :) men du kanske hittar nya lösningar.

    • Jag ska fundera på om det är värt besväret att spara hem allt för att ladda upp det någon annan stans.

      Uppriktigt sagt är jag tveksam. Den har nog gjort sitt på nätet nu. :)

      • Så kan man se det också.
        För ett tag sen skrev jag ett inlägg om att jag inte vill betala för en bloggplats, även om dem är snyggare än de som är gratis, för jag vill gärna kvar dem när jag inte lever. Klart jag kan ju leva 40 år till ( och kanske inte blogg är lika intressant då) eller dö nästa vecka. Sånt vet man aldrig säkert. Och vem betalar in avgiften när man inte längre kan göra själv.
        Å andra sidan kan ju stängas ner ändå av andra orsaker. Lite synd. :(

      • Ja. Det är synd på sitt sätt att det inte får vara kvar…

  2. Jag

    Det var då min vän… Visst minns jag, men Exel och Sunet har ju inte försvunnit. Jag kan tro att en hel del gamla hemsidor bara ligger och skvalpar. Utvecklingen går fort.

  3. Såklart jag minns Swipnet, där hade jag min första hemsida, som nog ligger kvar än! Fast jag visste faktiskt inte att den ska försvinna. Min första mailadress hade förresten swipnet.se som domän! När jag hade telefonmodem och 28.8 kb/sek i hastighet. Och behäll hemtelefonen i stugan BARA för att kunna köra internet därifrån på semestern! Minns du DET?

Kommentera

