Tänker på detta att det är så svårt att gilla nyheter

Sedan en tid följer jag TV4:s nyheter på Instagram. Sedan några månader dessförinnan följer jag deras väderkonto. Jag har flera gånger tänkt på hur mycket svårare det är att gilla deras nyhetssammanfattningar än deras sammanfattningar av väderprognoserna. Trots att jag tycker att nyheterna egentligen är intressantare.

Sociala medier som bygger på att det som sprids vidare i flödena i första hand är sådant som gillas har alltså en inbyggd problematik här.

Det vi gillar är inte nödvändigtvis det som intresserar oss.

På Instagram spelar det inte någon större roll att jag varken gillar eller kommenterar inslagen. Möjligen att TV4:s nyhetsredaktion inte får den positiva feedback de borde ha att det de gör är just intressant. Men för min egen del: inslagen fortsätter dyka upp i flödet trots min bristande feedback.

Hade det varit på Facebook hade den typen av inslag från konton som jag aldrig vare sig kommenterar eller gillar snart försvunnit ur flödet.

Jag gillar inte att Facebook rankar inläggen istället för att visa allt och i rätt tidsordning. Detta är bara en av anledningarna.

Varsågod här är #tv4instanytt med Thomas Ritter #tv4 #tv4nyheterna #instanytt

A video posted by TV4Nyheterna (@tv4nyheterna) on

8 kommentarer

Filed under instagram, media, sociala media

8 responses to “Tänker på detta att det är så svårt att gilla nyheter

  1. Jag efterfrågar andra knapp alternativ än bara just gilla.
    För ibland håller man kanske med, men det betyder inte per automatik att man gillar det som avhandlas.

    Lägger man in Instagram i bloggen blir bara en stor pil som man ska följa när man kollar på paddans flöde.

Kommentera

