Vattentornet i Kristianstad blir ett konstverk

Nu är det avgjort!

Som en del av Kristianstads kommuns 400-års jubileum ska vattentornet i staden gestaltas konstnärligt. Tanken är att det ska invigas på nyårsafton i år. Jag har haft förmånen att få vara med på ett hörn i processen vid valet av denna konstnärliga gestaltning.

Juryn hade fått tre bra idéskisser från olika konstnärer att ta ställning till.
Och det vinnande förslaget blev Olov Tällströms ”Vattenspel”. Det är också det av de tre förslagen som jag själv gillar bäst. Jag tycker att det är visuellt spännande och tror att det kommer att uppskattas av både Kristianstadsbor och besökare.

Olov Tällströms förslag Vattenspel bygger på att en film som visar vatten i rörelse i närbild projiceras på tornets ”fot” och undersidan av ”hatten”. (Vet inte om detta är gängse terminologi för delarna på ett svampformat vattentorn men jag tänker att du förstår vad jag menar :) Tanken är att filmen ska ge en känsla av att tornet står i en vattenspegel som rör sig lätt.

När Olov presenterade sin skiss gjorde han det genom att projicera en provisorisk film av vågor mot en modell av vattentornet som han tillverkat.

20140901-180657.jpg

Bilden är ifrån det tillfället. Det slutliga filmen ska han färdigställa under perioden fram till invigningen vid årsskiftet. Sannolikt blir den inte fullt på lika nära håll som på skissen. Trodde i alla fall Olov själv vid presentationen.

Visst låter det spännande?

4 kommentarer

Filed under Kristianstad, mitt jobb, vatten

4 responses to “Vattentornet i Kristianstad blir ett konstverk

  1. Det ser ut som en mortelstav.

  2. Jag

    Det låter som om det kan bli riktigt vackert med vattenspelet.

Kommentera

