Caracallas termer

Jag bad ju om Rom-tips häromdagen. Ett av de tips jag fick var att se den antika badanläggning i södra Rom som heter Terme di Caracalla på italienska.

Jag har inte besökt den här sevärdheten innan, trots att jag varit i Rom flera gånger under 80-talet och 90-talet. Nu är det kanske dags?

Jag har googlat lite: Termerna uppfördes av den romerske kejsaren Caracalla 211-216.

Ett par tusen man fick plats i badhuset som innehöll kallbad, mellanvarmt bad och varmbad men också gymnastikhallar, bibliotek och trädgård. Där ska också finnas en akvedukt som transporterade in vattnet.

De här bilderna hittade jag på Instagram:

Baths of Caracas last, Rome, Italy #Termedicaracalla #travelgram #traveler #travel

A photo posted by Meglore Manglore (@meglore) on

termas de caracalla #rome #italy #floor #mosaic #roman

A photo posted by Luis GomezLanza (@gomezlanza) on

2 kommentarer

Filed under bucket list, instagram, resor

2 responses to “Caracallas termer

  1. Jag

    Det är uppenbart att jag måste besöka Rom en gång till. Jag har ju Sixtinska kapellet kvar också,det stängdes när påven dog.

Kommentera

