Nordens bäst bevarade medeltida borg

Idag har jag varit på besök i Nordens bäst bevarade medeltida borg.

Glimmingehus. Eller Stora Glimminge som det hette på den tiden.

Vad du kanske inte visste: på medeltiden fanns det också en borg på Lillö, strax nordväst om den plats där Kristianstad nu ligger, som var mycket lik Glimmingehus. Idag återstår endast en borgruin där.

Men Glimmingehus är som sagt väl bevarad. Så vill du få en uppfattning om hur Lillö borg såg ut på sin storhetstid bör du besöka just Glimmingehus. Något som många svenskar också har gjort. Du också?

20140909-192430.jpg

20140909-192449.jpg

20140909-192501.jpg

6 kommentarer

Filed under Kristianstad, resor

6 responses to “Nordens bäst bevarade medeltida borg

  1. Jag gillar den sista bilden. De kläderna passar där så mycket bättre än dagens moderna.

  2. Jag

    Ja, visst har jag varit där. Väl värt ett besök. Fin byggnad med de där trappstegsgavlarna.

  3. Jag har varit i Glimmingehus, men det var säkert 10 år sedan. Kommer ihåg att jag gillade besöket. Har däremot inte hört talas om borgen i LIllö. Hoppas det blev rätt namn denna gången, ha, ha!!!

Kommentera

