Besök hos antroposoferna i Järna

20140912-185526.jpg

Idag efter avslutade överläggningar med Statens va-nämnd gjorde vi ett studiebesök hos antroposoferna i Järna.

Antroposoferna är rörelsen bakom Waldorf-skolorna såväl som biodynamisk odling.

Min fördom innan besöket var att de står för en sund livsstil men med lite märkliga inslag av hokus-pokus och jag förväntade mig att få bilden antingen bekräftad eller dementerad idag.

Arkitekturen gillade jag mycket. Både utvändigt och invändigt:

20140912-185751.jpg

Guidningen vi fick var livfull och intressant. Vi fick höra om anläggningens historia från 70-talet och framåt och om tankarna bakom en arkitektur utan räta vinklar. Också om synen på människan som en helhet av hennes inre och yttre världar.

Vi fick se äppelträd och Bruno Liljefors villa. Vi fick också se avloppsreningsanläggningen. En serie av luftningstrappor och dammar. Allmänheten har fullt tillträde att promenera vid dammarna. Inga fula staket för att hålla dem borta från vattnet. Istället upplysande skyltar om att det faktiskt handlar om avlopp:

20140912-190710.jpg

20140912-190744.jpg

Vi såg också några av de biodynamiska demonstrationsodlingarna.

Men om jag blev så mycket klokare på vad antroposoferna egentligen står för vet jag inte. Googlade därför och läste vad Wikipedia skriver om antroposofi.

Där läser jag saker som: ”Steiner utarbetade en metod med vilken han menade att man meditativt kan utforska vissa skikt av en kosmisk minnesbank, en sorts urminne ofta kallat Akashakrönikan.” Och: ”Även själva solsystemet ska enligt Steiner ha ”reinkarnerat” ett antal gånger, enligt akashakrönikans minnesbilder. Närmare bestämt fyra gånger.”

För mig låter detta inte som ”andlig filosofi” utan mer som en egen religion. Men vad vet jag…

20140912-193039.jpg

3 kommentarer

Filed under livet, mitt jobb, resor, vatten

3 responses to “Besök hos antroposoferna i Järna

  1. Jättefin arkitektur, kan hålla med! Jag har nog liknande fördomar som du. Jag inbillar mig att antroposoferna gör mycket som är bra, men annat förstår jag mig inte på. Jag fick ”möjligheten” att prova på nån slags bokstavsdans (eller vad det nu var?) med dem en gång. Inte riktigt min grej…

  2. Jag

    Jag var där en gång för länge sen. Vi åt lunch med dem och det jag minns speciellt var färgsättningen av husen. Köpte bivaxkritor åt min äldsta.

    • Jag gillade färgsättningen! Tycker om det som vågar vara annorlunda och sticka ut. Inte alltid att sånt blir lyckat så klart men här funkade det. Hittade inget i deras shop som föll mig på läppen dock. Kritor hade de fortfarande men mina barn är inte så intresserade av sådana längre, tyvärr. Annars mest tingeltangel faktiskt. Och jag är inte mycket för att shoppa annars heller. Så. Det blev inga inköp. :)

Kommentera

