Hur har vi det med valhemligheten, egentligen?

Jag har röstat idag. Gillar att göra det på valdagen. Det känns fint att vara en del av ett demokratiskt styre. I Sverige har vi fria, hemliga och direkta val. Men hur står det till med valhemligheten? Egentligen?

20140914-181134.jpg

Jag röstar i rådhuset i Karlshamn. På röstkortet står det ”torget”.

Innan vi gick in i vallokalen fotograferade jag den gamla delen av byggnaden med mobilen. Stolt över att göra min plikt och utöva min rättighet ville jag dela bilden på Instagram. Tänkte göra det efter det att jag och min sambo röstat men väl inne i vallokalen visade det sig vara kö till bordet med valsedlar. Jag började greja lite med bilden ovan i Instagram. Samtidigt började jag redan där fundera över det här med valhemligheten. Varför finns där inte en linje, ungefär som vid bankomater, som markerar hur nära bakomvarande i kön får gå? Som det nu är ser personen närmast bakom precis vilka valsedlar jag tar. Tyvärr var inte detta det största problemet med min valhemlighet under valet.

Efter bordet med valsedlar var det åter kö och jag ägnade mig igen åt bilden i mobilen. Strax började jag ändå komma fram i kön är där en valarbetare skulle ge mig mina tre kuvert och visa mig rätt. Möjligen berodde det på att jag var försjunken i mobilen. Säkert var det för att han ville vara hjälpsam. Men det han då gjorde är inte alls bra. Han började bläddra bland de valsedlar jag tagit och höll i min hand för att han skulle hitta mitt röstkort samtidigt som han frågade om min vallokal var ”torget”.

Redan där och då markerade jag. Om än kanske onödigt försiktigt. Jag är nämligen inte säker på att valarbetaren hörde vad jag sa när min sambo frågade ”måste man gå bakom skynket”. Jag svarade nämligen då något i stil med ”ja, först kollar de vilka valsedlar man tagit och sen måste man gå bakom ett skynke när man ska lägga dem i kuverten”.

Därefter gjorde jag just så och först på väg ut ur lokalen la jag ut den färdigredigerade bilden på Instagram.

Har funderat hela dagen på om jag verkligen ska ”bråka” om det här. För det första lyfter jag hellre upp sådant jag gillar i den här bloggen än klagar på sådant jag ogillar. För det andra är jag glad för att det finns människor som ställer upp för demokratin som valarbetare och utgår ifrån att de gör sitt bästa. Men ändå. Ställde därför den här frågan på Twitter tidigare ikväll:

20140914-184900.jpg

Jag fick några reaktioner som stärker min uppfattning att det här inte var okej. Bland annat dessa:

20140914-185423.jpg

20140914-185437.jpg

Därför delar jag nu, trots allt, med mig av den här upplevelsen i hopp om att någon i, eller med inflytande över Valmyndigheten läser detta och ser till att valarbetarna får bättre utbildning inför nästa val.

10 kommentarer

Filed under Karlshamn, Samhälle och politik, twitter

10 responses to “Hur har vi det med valhemligheten, egentligen?

  1. ”Varför finns där inte en linje, ungefär som vid bankomater, som markerar hur nära bakomvarande i kön får gå? Som det nu är ser personen närmast bakom precis vilka valsedlar jag tar.”
    Exakt samma funderade jag över…. men eg. borde vi väl förstå att hålla oss en bit ifrån?! Min man kom före mej i kön och ett annat par kom emellan, varför ska man behöva trycka sig upp bakom för att ta valsedlar (det var där mina tankar kom) när man ändå får vänta för att kommma in o vallokalen?
    Nåväl, plikten avklarad. Nu är det bara att vänta in resultatet.

    Ha det gott!

  2. Hmm…finns det en linje vid bankomaten? Har aldrig sett den. Eller är jag blind?

  3. Det där lät inte alls bra!
    Det innebär alltså att man bör ta alla partiers valsedlar för att få ha valhemligheten i fred. Jag tog några partiers valsedlar och tog emot de två partiers som stod utanför. Det var ingen rusning till vallokalen vid 17-tiden så någon kö var där inte. Åsiktsregistrering hör inte ihop med mitt Sverige.

Kommentera

