Om SD och syndabocksletande i kubik

Är främlingssfientlighet ett syndabocksbeteende?

Handlar det om att föra över upplevd skuld för komplexa och svårförklarade samband på någon för att sedan driva ut denna ur samhället?

Finns det ett samband med att mer okvalificerade jobb försvinner? Att för allt fler av jobben krävs utbildning? (”De tar våra jobb.”)

Eller med att det främst är unga tjejer som flyttar till storstaden för utbildning och jobb medan killarna blir kvar. (”De tar våra kvinnor.”)

Som jag skrev i inlägget igår: det är knappast ”åsiktskorridoren” på Söder, eller något annat typiskt svenskt fenomen, som gör att SD ökar.

Om jag återvänder till tanken att främlingssfientlighet är en variant av syndabocksletande, då pratar vi nu syndabockar i kubik här.

Först söker SD projicera hela samhällets tillkortakommanden på invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet och vill då offra dessa.

När de gång på gång vinner terräng i detta uppstår en frustration hos alla oss som förstår att beteendet är moraliskt felaktigt.

SD:s framgångar blir då också ett hela samhällets tillkortakommande och syndabockar letas då för det.

Varför inte skylla på alla Stockholmsjournalister? (Nej, jag tycker inte att det är någon bra idé.)

Och finalen blir då att när den journalist som vinner terräng genom att skylla på stockholmsmedia gör bort sig offrar vi honom. (Jo, jag avföljde honom på Twitter när jag såg den gränslöst låga kommentaren han fällt om en journalistkollega. Så jag är inte utan skuld här).

When will we ever learn?

(Jag beslutar mig nu i alla fall att för egen del ge den här journalisten en andra chans i mitt flöde på Twitter och följer nu strax på igen.)

Vad vi gör åt grundproblemet: samhällets tillkortakommanden vet jag fortfarande inte. Jag vet inte ens vilka tillkortakommanden det är som driver det här ”invandringskritiska” syndabocksletandet framåt.

Där har vi alla något att fundera över. Istället för att fundera på vem vi ska utse till syndabock nästa gång.

Men det är klart. Det är svårt att definiera och åtgärda samhällets viktigaste tillkortakommanden. Då är det betydligt lättare att fortsätta utse syndabockar.

When will we ever learn?

20140917-174027.jpg
(Och nu lovar jag att återgå till att blogga om snälla ämnen.)

2 kommentarer

Filed under Samhälle och politik

2 responses to “Om SD och syndabocksletande i kubik

  1. Jag

    Och jag säger: jättesnygg bild. Åsiktskorridoren verkar vara ett ord som förekommer på twitter, jag hade aldrig hört talas om det. Är det på Söder alla med åsiker bor nu? Detta gamla arbetarkvarter.

    • Ja. Den så kalkade ”åsiktskorridoren” sägs finnas på Twitter och de som går i den sägs bo på Söder. Jag måste erkänna att jag nog tycker att det där är en nidbild av Twitter. Där finns alla sorters människor. :)

Kommentera

