Exponentiell ökning av Ebola = riktigt läskigt

Jag vill inte skrämma upp någon i onödan. Det är ett problem i sig om vi ropar ”vargen kommer” för ofta när det gäller spridningen av dödliga sjukdomar.

Men det här med exponentiell tillväxt är kraftfulla saker. Ingen sådan ökning är i och för sig för evigt, men det går heller inte att förutspå exakt när kurvan kommer att plana ut.

I klarspråk: ingen kan idag veta exakt hur många som kommer att dö av ebolan. Eller i vilka länder dessa dödsfall kommer att inträffa, utöver de som redan drabbats.

Att isolera och vårda enstaka smittade personer är så vitt jag förstår inga problem i länder med modern sjukvård. Så då borde vi väl inte behöva oroa oss i Sverige?

Till att börja med är det ett problem i sig även att människor dör i länder lite längre bort. Men det är naturligt att det inte berör oss personligen på samma sätt som om det drabbar nära.

När få drabbas är det inte lika illa, totalt sett, som när många drabbas.

Det är mot den bakgrunden som det här med den exponentiella ökningen av sjuka och döda är så otäck.

Detta diagram hittade jag på engelska Wikipedias sida om Ebola:

20141003-181437.jpg

Det har idag redovisats i media att antalet smittade fördubblas på två veckor och att 1,4 miljoner människor på så sätt kan vara smittade i januari 2015.

Om du provar att räkna vidare på den kalkylen blir det:
5,6 miljoner i februari
22,4 miljoner i mars
89,6 miljoner i april
358,4 miljoner i maj
1,4 miljarder i juni

Det är ett räknexempel. Jag bedömer det som ytterst osannolikt att smittspridningen går så fort. Men säg att en miljard smittats om ett och ett halvt år. Eller om tre år. Det är inte så väldigt mycket bättre.

Så illa som att en miljard människor ska insjukna har jag ändå mycket svårt att tro att det kommer att bli. Men ju längre tid den exponentiella tillväxten fortsätter ju otäckare blir detta. Vi lever i en global värld. Om spridningen i tredje världen blir tillräckligt stor kommer internationella turistresor inte längre att vara lämpliga. Tänk ett utbrott i Thailand t.ex. Hur är sjukvården där? Klarar den av trycket? Eller Indien?

Vad jag vill ha sagt med detta är inte att det vore någon stor katastrof om vi i i-länderna tvingas avstå några turistresor. Självklart inte. Det som vore en stor katastrof är om den här sjukdomen fick en global spridning till stora delar av världens befolkning. Vilket inte är, som jag bedömer det, helt och hållet omöjligt. Och i en sådan mardröm undrar jag om sjukvården ens överallt i västvärlden kommer att orka med.

Det bästa för alla vore därför om smittspridningen kunde stoppas nu. Medan antalet smittade fortfarande räknas i tusental.

Jag tror och hoppas att det går. Så att du om ett halvår (och även ett och ett halvt och om tre) kan beskylla mig för att i det här blogginlägget ha ropat ”vargen kommer” alldeles i onödan.

Jag hoppas och tror. Men oroar mig ändå ovanligt mycket för att vara jag.

Uppdatering: Efter att ha hittat WHO:s sida med rapporter om ebolan är jag nu lite mer optimistisk om utvecklingen. Det tycks som att de senaste tre veckorna har antalet sjukdomsfall av Ebola slutat accelerera. Det betyder inte att antalet sjuka och döda slutat öka, men att antalet nya fall nu kanske ligger stilla runt ca 150 insjuknade per dag. Detta kan vara slutet på början av det utbrott som pågår. Jag tror att de närmaste veckorna och månaderna kommer att vara kritiska i kampen mot ebolan. Jag fortsätter att hålla tummarna.

3 kommentarer

Filed under resor, Samhälle och politik, världen

3 responses to “Exponentiell ökning av Ebola = riktigt läskigt

  1. Anders

    jag hoppas och tror att du har fel. men obehagligt är det. Jag undrar också hur länge ökningen kan fortgå innan t.ex flyget börjar påverkas. Och om jag börjat fundera på om man kommer våga resa om några månader så är jag säkert inte ensam.

    • Efter att ha hittat WHO:s sida (http://www.who.int/csr/disease/ebola/situation-reports/en/) med rapporter om ebolan är jag nu lite mer optimistisk om utvecklingen. Det tycks som att de senaste tre veckorna har antalet sjukdomsfall av Ebola slutat accelerera. Det betyder inte att antalet sjuka och döda slutat öka, men att antalet nya fall nu kanske ligger stilla runt ca 150 insjuknade per dag. Detta kan vara slutet på början av det utbrott som pågår. Jag tror att de närmaste veckorna och månaderna kommer att vara kritiska i kampen mot ebolan. Jag fortsätter att hålla tummarna.

  2. Pingback: Ny veckorapport från WHO om Ebolan | Halloj världen!

Kommentera

