Jag tänker på det som kunde ha varit

Det här resereportaget från 1950-talets Irak. Det väcker så många tankar om det som kunde ha varit. Om vi hade spelat våra kort rätt i Mellanöstern. Vi. Mänskligheten.

Om inte om hade varit, hade du och jag seglat felucka på Eufrat och Tigris och besökt Babylon.

Läser vidare om Babylon på Wikipedia:

Babylon (egentligen ”Guds port”) var huvudstad i Babylonien och låg vid floden Eufrat. Stadens ruiner ligger i provinsen Babil i Irak, omkring tio mil söder om Bagdad.

Babylons första storhetstid inleddes när kung Hammurabi (1792–1750 f.Kr.) erövrade de omgivande rikena i Mesopotamien. Staden blev efter det huvudstad för det gammal-babyloniska riket.

Stadens andra storhetstid inleddes när Nabopolassar skapade det neo-babyloniska riket (625–539 f.Kr.). Hans son Nebukadnessar II genomförde en stor ombyggnation av Babylon på 500-talet f.Kr. Från denna tid hör Babylons legendariska byggnadsverk. Babylons yttre murar inneslöt ett område på 850 hektar.

Ishtarporten var entrén till Babylon. Porten, en av åtta befästa stadsportar i Babylon byggdes av Nebukadnessar II.

Porten befinner sig redan sedan 1930 i Berlin. I Pergamonmuseet. Kanske är det lika bra så som allt har blivit. Även om jag normalt ogillar när de största sevärdheterna flyttas från den plats där de hör hemma. Sedan år 2003 är Babylon inneslutet i en amerikansk armébas. Tyvärr har jag missat denna sevärdhet när jag varit i Berlin.

Bilden nedan har jag hittat på Instagram:

#instalikes #instagood

A photo posted by Ivan Bartone (@ivanhoe45) on

3 kommentarer

Filed under bucket list, resor, världen

3 responses to “Jag tänker på det som kunde ha varit

  1. Jag såg den då Tyskland var delat.
    Ishtarporten imponerade.

Kommentera

