Ersättare för Fontana di Trevi?

Fontana di Trevi är resten av året och halva nästa tömd på vatten och under reparation.

Tack vare ett tips på Twitter från Erik Winnfors Wannberg har jag nu hittat en fontän med en liknande historia som Fontana di Trevi. Han har publicerat en lång artikel i tidskriften Cirkulation om båda fontänerna och deras respektive historia med romerska akvedukter och påvar.

Fontana dell’Acqua Paola ligger på en höjd med utsikt i Trastevere, på västra sidan av Tibern i Rom.

Fontänen uppfördes av påven Paulus V för att visa upp vattnet från kejsar Trajanus akvedukt, som han låtit restaurera. Fontänens fasad utfördes 1610 av arkitekten Flaminio Ponzio.

Har hittat några fina bilder på Instagram:


20141022-144017.jpg

4 kommentarer

Filed under bucket list, instagram, resor, twitter

4 responses to “Ersättare för Fontana di Trevi?

  1. Jag gillar bättre fristående fontäner.
    Det är en besvikelse att F di Trevi är inklämd till en vägg. Men det är kanske vackert på plats, eller handlar mycket om masspåverkan. Man ska tycka att det är hänförande så man till slut tycker det.
    Men jag har inte sett den i verkligheten så har jag nog inget att säga om den mer en bara mina spretiga tankar om den.

Kommentera

