Mängder av negativa bilder, inlägg och videor på Facebook?

Det pågår en kampanj för positiva budskap på Facebook. Många postar just nu inlägg med texten: ”Min avsikt är att fylla Facebook med blommor för att bryta mängden av negativa bilder, inlägg och videor. Om du gillar detta inlägget kommer jag att välja en blomma till dig.”

Jag fått ett meddelande som uppmanar mig att posta en bild på krokus tillsammans med texten ovan.

Jag gillar både blommor och positiva budskap så egentligen borde det väl inte vara något problem?

Men jo, ett litet problem. Som egentligen inte alls är ett problem. Jag har nämligen inte särskilt många negativa inlägg, bilder och videor i mitt flöde på Facebook.

Jag formulerade därför om budskapet så här:

”Jag är glad för att jag sällan ser negativa inlägg, bilder och video här på Facebook.

Jag vill ändå gärna delta i den nu pågående kampanjen med blombilder till stöd för positiva budskap. Om du gillar detta inlägget kommer jag att välja en blomma till dig.”

Tycker du att det är för mycket negativt på Facebook? Eller har du, som jag, ett i huvudsak positivt flöde där?

20141023-202649.jpg

7 kommentarer

Filed under sociala media

7 responses to “Mängder av negativa bilder, inlägg och videor på Facebook?

  1. Beror väl på vilka man är vän med på Facebook. Undrar hur många som reflekterar kring att de själva kan välja vad det är för nyheter de får till sig? Jag har valt att sluta följa ett flertal av mina vänner, dem ovetandes, för att deras vardagliga statusuppdateringar är rent ut sagt urtråkiga för min del. En del lägger enbart upp länkar till nyheter hela dagarna långa, andra väljer att dela med sig av varje bana de klarat på Candy Crush, åter andra är nyblivna föräldrar och hur söta barnen än är så blir åtta uppdateringar per dag på deras barn med åtföljande konversation om avföringsutseende något… för mycket.
    Jag hoppas mina vänner gjort samma sak mot mig, ärligt talat, för jag är med urtråkig på Fejjan.

    Men hur som helst – nej, jag ser inte mycket negativt på Facebook per se.
    Och vill inte heller dela en bild på blommor.

  2. Jag hakar aldrig på såna saker. Överhuvudtaget skriver jag aldrig nåt på FB bara bloggen är länkad dit, och det bryr sig om ….typ bara min mamma.

    • När jag började med FB kopplade jag bloggen dit med automatik. Det har jag tagit bort. Märkte att typ ingen av mina vänner gillade eller kommenterade. (Mamma har inte FB :) Med rankingsystemet FB har gjorde det att mina inlägg blev osynliga för mina vänner. Vilket ju gör det ganska meningslöst att posta nåt. Länkar till bloggen gör jag numera bara från Twitter.

      • Haha…jag kommer med andra ord aldrig lyfta min blogg till bättre nivå än vad den står på. Jag får finna mig att jag fortsätter att skrapa på botten.
        En verklighet jag borde redan ha vant mig vid från andra delar i mitt liv.
        Få se om jag tar det bort också, men då kan jag stänga ner sidan å andra sidan.
        Twitter har jag inte. Jag har inget att säga men det lilla jag säger tar alldeles för stor plats. ;)

      • Om du ändå inte använder Facebook gör ju länkarna där ingen skada, men vill du publicera annat där ska du nog fundera på saken…

      • Finns inget att publicera. Jag är inte så meddelsam.

Kommentera

