Tiggare och selfiepinnar – sååå 2014?

Det har gått en vecka sedan vi åkte hem men jag har ännu inte riktigt kunnat skaka av mig Rom.

Redan när vi var i Rom hade jag tänkt blogga något om alla försäljare av selfiepinnar. Men hann aldrig.

Vet du kanske inte vad en selfiepinne är? På pinnen fäster du mobilen för att sedan med timer fotografera selfies lite mer på avstånd. Säkert en fördel särskilt om man är två eller fler som ska vara med på bilden. Själv har jag dock aldrig varit mycket för selfies. Och inte vet jag hur jag fotograferar med timer på mobilen heller.

Nu i veckan såg jag att Jan Hindersson skrivit i Sydöstan om ”självet på en pinne”:

Veckans kåseri handlar om hur selfiepinnarna intagit Rom. #sydöstran

A post shared by Jan Hinderson (@janhinderson) on

Han slår där fast att selfiepinnen kommer att vara nästa års succé på marknader och festivaler.

Själv gick jag lite och hoppades att det skulle vara en fluga som snart skulle vara över och som inte ens behövde nå utanför de stora turistmålen. Men när jag nu tänker efter är det inget som tyder på att Jan har fel i sin framtidsprognos. Att jag såg många som ville sälja pinnar, men inga köp genomföras och få som använde pinnarna såg jag som ett tecken på att säljarna var fel ute och marknaden överetablerad. Antagligen var det bara önsketänkande från min sida.

Att få till tekniken att använda pinnarna är nog lite klurigt men i takt med att vi ser fler och fler använda sådana här pinnar kommer fler och fler att vilja prova själva.

Att tro att selfiepinnen kommer att kännas ”sååå 2014” redan nästa sommar är nog lika naivt som att tro att tiggarna slutat tigga till dess.

Hur gärna jag än önskar att Europas problem med utanförskap och fattigdom är lösta till dess. Så finns det egentligen inget som tyder på att det blir så. Och lika lite finns det anledning att tro att selfie-trenden är över till dess. Och jämför du företeelserna är det betydligt lättare att leva med det senare. Så ett verktyg som förbättrar möjligheterna att få till bra selfies lär rimligen ha framtiden för sig.

Vad tror du?

20141108-193023.jpg

(Notera gärna hur olika, olika generationer använder en mobiltelefon på resan.)

6 kommentarer

Filed under media, resor, Samhälle och politik

6 responses to “Tiggare och selfiepinnar – sååå 2014?

  1. Jag

    Det verkar vara en smart pryl, den där pinnen för dem som gillar att plåta sig själva, men suck, ännu en pryl att släpa omkring på. Tiggarna är ett stort samhällsproblem som inte löser sig för att vi byter år. Där krävs ett solidariskt tänkande över gränserna.

  2. Har aldrig hört ordet, men sett grejen. Säkert bra, men ytterligare en pinal att hålla reda på!

  3. Va smart. Om man vill att hela sitt kompis-gäng ska vara med på ett foto, så kan de vara bra att ha en sån. :)

  4. Tycker att de är synd om dem som tigger ute på gatorna. Man vet inte riktigt vad man ska göra. De finns så många som har de svårt. :(

Kommentera

