Världens bästa stränder – lista

Var finns världens bästa strand? Det är så klart en fråga om tycke och smak. Jag gillar stränder som är vackra, lite mer ensliga och gärna med bra snorkling. Och jag letar än efter den bästa stranden. Men här är en lista över några jag besökt och tyckt väldigt mycket om:

1. Shark Bay på Heron Island, Australien

Det finns inga palmer här men stranden är kritvit, snorklingen mycket bra och jättesköldpaddorna lägger ägg på stranden. Inte är det trångt heller. En liten bit att gå är det från den ganska enkla (men ändå inte billiga) hotellanläggningen på denna ö på Stora Barriärrevet. Men det är väl värt promenaden.

20141109-185051.jpg

2. Noosa Heads Main Beach
I Australien kan jag också rekommendera Noosa Heads som ligger i Queensland. En strand för surfare och barnfamiljer.

20141109-185630.jpg

3. One Foot Island, Cooköarna
I Söderhavet ligger en atoll som heter Aitutaki. Där har en brittisk dokusåpa som hette shipwrecked spelats in. Och där kan man åka på båtutflykt till öarna i lagunen. Flera stränder är mycket vackra och snorklingen är bitvis fantastisk. Den mest kända av öarna i lagunen kallas One Foot Island.

20141109-190649.jpg

4. Newport Beach, Kalifornien
Det finns massor av fina stränder i Kalifornien. Bara i Los Angeles-området finns många. Jag har också besökt Santa Monica. Jättefin den också. Men ska jag välja en får det bli stranden ut mot Stilla havet på Balboa Peninsula. Surfare, sjölejon och vadarfåglar. Bland annat.

20141109-191403.jpg

5. Lalomanu på Samoa
Ännu en strand i Söderhavet som jag är barnsligt förtjust i. Tänk bara: ”i samoamånens sken..”

20141109-191752.jpg

6. Bombarde på Sardinien
Vattnet var alldeles klart och vackert turkost. Sanden fin och vit. I bakgrunden pinjeträd. Vi var här en fredag eftermiddag. Badade och byggde sandslott i strandkanten. På stranden finns ett bar mindre snackbarer där man kan få sig något att äta eller dricka. Lazzaretto alldeles intill och Maria Pia inne i Alghero är nästan lika fina men skippa överreklamerade La Pelosa. Här nedan Bombarde sett från parkeringen:

20141109-192417.jpg

7. Porto Katsiki, Lefkada
Den vackraste strand jag besökt i Grekland men landet har många vackra stränder…

20141109-193202.jpg

8. Knäbäckshusens strand
Förmodligen är stranden vid Knäbäckshusen strax söder om Stens Huvud i Skåne Sveriges vackraste. Om någon svensk strand ska vara med på min lista så är det denna!

20141109-194217.jpg

9. Klong Prao, Ko Chang
Vårt jordenruntäventyr vintern 2008/2009 avslutade vi på Coconut Beach Resort på den thailändska ön Ko Chang. Där trivdes vi verkligen! Perfekt för småbarnsfamiljer!

20141109-194841.jpg

10. Isla Mujeres, Mexico
Utanför Cancun ligger denna ö som är den enda karibiska ö jag besökt. Längst i norr på ön finns en liten by och en härlig vit stand med lime-grönt vatten och vackra palmer. Mina foton där ifrån är på dia. Så jag lånar en bild från Instagram istället:

Vilken tycker du är världens bästa strand?

10 kommentarer

Filed under resor

10 responses to “Världens bästa stränder – lista

  1. Vackert de ser ut att vara. :)

  2. Imponerad. Kul att kunna resa så mycket. :)

    • Jag börjar bli till åren nu och har prioriterat att resa i hela mitt liv. (Det dröjde länge, länge innan vi skaffade en fabriksny bil och den har vi nu haft länge, länge och så bor vi i lägenhet och jag är allmänt sparsam vad gäller kläder och annan shopping.) Även om inte alla resor varit till stränder så är det många jag har hunnit besöka. Och jag hoppas att det blir många fler! :)

  3. Instämmer helt i att Knäbäckshusen är Sveriges vackraste. Som ett Thailand utan palmer.
    Golden Cove i Devon och Porthcurno i Cornwall är mina Europafavoriter. Har Sardinien på min lista över önskemål och tror på stränderna där liksom Algarve…

  4. Jag

    Måste fundera. Men håller helt med om den skånska stranden.

Kommentera

