Dina barn (12-15 år) har Instagram. Vet du riskerna med appen?

Nästan alla barn (12-15 år) har Instagram.

Det tror jag i huvudsak är bra. Instagram är roligt och utvecklande på många sätt. Även för oss vuxna. Jag själv tycker att jag både har utvecklats som amatörfotograf, i bildbehandling och inte minst lärt mig mer om människor. Både sådana som jag känner sen tidigare men också genom att följa för mig okända människor från hela världen. Jag lär mig av deras erfarenheter och av att se på deras bilder och videoklipp. Samt läsa deras bildtexter. Och av den dialog som uppstår kring bilderna. Jag lär mig också mycket genom att notera hur folk agerar i olika avseenden. Allt det där är så klart även för barnen.

Men vilka är då riskerna?

Största risken tror jag är att föräldrarna inte är där. Eller att de är där men inte tar sig tid att sätta sig in i kulturen och förstå vad som händer.

Flickor i åldern 12-15 år är inte ”unga kvinnor”. Pojkar är inte ”unga män”. De är ungdomar. Men de är också barn. På väg att bli vuxna. Det finns skillnader. Men barnen tar lätt intryck av och hänger på den kultur som råder.

Det är populärt bland vissa yngre, framförallt kvinnor, att sprida allt mer sexiga bilder på sig själva. De får på så sätt många ”gilla” och kanske fler följare. Bekräftelse.

Vad för slags selfies vill du att ditt barn delar ut till omvärlden?

Visste du att även om du följer ditt barn och tittar på alla bilder de lagt ut så kan de skicka bilder direkt till bara vissa mottagare via appen och utelämna dig?

(Visste du förresten att det finns mängder av andra appar för detta. Snapchat är nog den största app som används mycket för att dela just sexiga bilder.)

Vilken slags selfies vill du att ditt barn tittar på? Visste du att låsta konton innebär ett problem här? Inte en trygghet för föräldern? När de flesta barn (och andra som barnen följer) har låsta konton kan du som föräldrar inte se vad för slags bilder barnet ser utan att kräva att få titta direkt via barnets telefon. Har du tänkt på det? Pratar ni om detta föräldrar emellan?

Har du tänkt på att Instagram kan användas för att frysa ut eller på andra sätt mobba?

Har du tänkt på hur appen kan bidra till ökad utseendefixering?

Vad för slutsats ska du som förälder dra av allt detta?

1. Undvik att förbjuda
2. Skaffa Instagram själv
3. Använd appen regelbundet. Följ många. Delta.
4. Prata med ditt barn. Uppmuntra utveckling du vill se. Berätta om risker du ser med olika beteenden.

20141112-171549.jpg

7 kommentarer

Filed under barn, instagram

7 responses to “Dina barn (12-15 år) har Instagram. Vet du riskerna med appen?

  1. Viktiga frågor! Och jag tror också att vi föräldrar gör bäst i att vara aktiva och delaktiga så gott det går. Och föregå med gott exempel. Men om vi inte ”är” där ute blir det svårt ha nåt vettigt att komma med i diskussionerna…

  2. Jag har inte Instagram och mina barn är vuxna,så jag vet egentligen inte riktigt vad det är.

  3. Jag

    En underbar karusellbild! Är den din?

    Det har blivit mycket för föräldrar att hålla reda på och vissa saker bli man inte medveten om förrän skadan redan är skedd, t.ex. fotot utlagt på instagram med få gillanden, medan kompisarnas portätt har massor.

    • Ja. Karusellbilden är min. Postad på Instagram i somras. :)

      Behöver inte vara mobbing att någon får få gilla på en bild på Instagram. Kan bero på att personen är ny, följer få och därmed har få följare. Då är det kanske inte just någon som faktiskt ser bilden och kan gilla den. Men det KAN bero på mobbing om någon i en klass inte får följare och gilla när andra får. Om den personen följer, gillar, kommenterar och postar bilder likvärdigt med alla andra i klassen men ändå inte får några följare och/eller gilla då skulle jag vara ganska säker på att det handlar om mobbing. Usch!

Kommentera

