Ska man blogga, twittra och instagramma under resan?

Ska vi verkligen vara on-line när vi har semester? Borde vi inte koppla av då?

Många tycker så. Inte minst professionella skribenter har jag noterat. Till exempel har åsikten framförts många gånger i resemagasinet Vagabonds spalter de senaste åren. Vi kan ju fundera en stund över hur den åsikten sammanfaller med proffsens behov av att slippa konkurrens från oss amatörer på området. Vi som i och för sig ofta både skriver och fotograferar sämre, men å andra sidan gärna gör det gratis. Bara för att det är så kul att dela med sig.

Men om vi som skriver och fotograferar bortser från proffsens behov av att slippa konkurrens – hur ska vi tänka för vår egen skull?

Så här tänker jag: Det beror på vilken resa jag är på. Hur mycket tid jag har. Hur lätt jag har att komma on-line till rimlig kostnad. Och – viktigast – om jag tycker att det är roligt och tillför mig själv något.

Vanligast är att jag laddar upp bilder på Instagram. Det gör jag nästan alltid när jag är på resa. Ibland direkt via data-roaming, om prisbilden är någotsånär rimlig. (Mitt huvudsyfte med att ha data-roamingen på är egentligen att ha tillgång till kartan.) Om prisbilden för data inte är rimlig – vilket den fortfarande inte är i många länder – kolla innan du reser! – instagrammar jag när jag är tillbaka på hotellet eller på något café där de har wifi. På caféer och restauranger lånar vi dock oftast ut våra mobiler till barnen så att de kan spela Subway Surf i väntan på maten.

Har jag ytterligare tid väljer jag gärna ut några foton från systemkameran som jag lägger ut på Flickr och kanske bloggar om.

För förströelse kollar jag gärna mina flöden på Instagram och Twitter också om vi har wifi på rummet. Någon gång tittar jag in på Facebook. Precis som hemma. Har svårt att förstå att det skulle vara nån större skillnad egentligen.

Om vi tycker att det är kul att blogga, instagramma, twittra eller facebooka på vår fritid när vi är hemma: Varför skulle det då vara fel med samma förströelse på resa?

Egentligen är det väl inte konstigare att vi tar oss tid att dela ut våra bilder på resa än att vi tar oss tid att fotografera?

Dessutom är det lättast att få ner intrycken medan de är färska.

Hur tänker du här?

20141124-181212.jpg
Duva i Rom.

Det här blogginlägget är mitt svar på frågan: Hur mycket bloggar du på resan?

9 kommentarer

Filed under resa med barn, resor

9 responses to “Ska man blogga, twittra och instagramma under resan?

  1. Det varierar om jag uppdaterar eller inte under resans gång. Beroende på längd på resa, intensitet, tillgång till internet m.m. Men att INTE fotografera finns inte som alternativ. Upplever resande (och annat) ännu starkare och intensivare när jag ÄVEN gör det med kameran… Det vill jag inte vara utan..

  2. Jag reser ju inte så mycket men jag bloggar alltid om det finns uppkoppling.. Instagrammar mer sällan. Jag är inte så biten av Instagram. Flikr har jag men har inte varit inne på 2-3 år.
    Jag hinner inte. Måste leva också känner jag. Men det känns att jag hänger alltför mycket vid bloggen. Jag tycker fortfarande bloggen är roligast, även om jag har bara få läsare.

  3. Det var intressant. Som proffs-skribent, om än ej inom reseområdet, får jag en annan tanke än konkurrens. Jag själv försöker vara rätt nerkopplad under resor och brukar nog tycka att det är skönt att uppleva platsen utan att behöva uppdatera statusar och bilder. Men… det kanske också är för att jag tänker så mycket i bild och text på jobbet. Vi som skriver och fotograferar för brödfödan kanske har ett ännu större behov att koppla bort den kommunikationen?

    • Så kan det förstås vara. Ser det i sociala medier också.Även bland proffs som är mycket aktiva kvällar och helger, att just semestern är en period då de loggar ut. Vi som inte har det som hobby har nog många gånger en annan syn på detta. Är det så att skribenterna själva gärna är off-line när de är lediga så förutsätter de kanske att läsarna känner likadant, Vilket inte alls behöver vara fallet. :)

  4. Jag tänker lite lika, men oftast har jag mindre tid över på resa även om man har mycket tid… Men den är liksom lite mer värdefull än den hemma där jag faktiskt mest är hemma och alternativet är till exempel städning ;)
    Och vill jag göra något lite bättre inlägg med länkar, mer bilder, bilder tagna med kamera och inte mobil etc. så är det oftast mycket enklare hemma för datorn har jag sällan (läs aldrig) med, ibland ipad men ofta bara mobil och kamera.

    • Jag har en liten bärbar som börjar bli kass men som funkar för att föra över en och annan bild från kameran till t.ex. Flickr. Sen bloggar jag med mobilen. Precis som hemma. :)

Kommentera

