När vi säger att vi inte har tid

När vi säger att vi inte har tid. Det handlar ju nästan aldrig om det. Egentligen.

Min minsting fyllde 9 år i november. Inför födelsedagen undrade jag vad han önskade sig. Ett av svaren blev ”Lego”. ”Men”, sa jag, ”du har ju haft flera legobyggen liggandes kvar i kartongerna sedan du fyllde år förra året. Varför har du inte byggt dem?” ”Jag har inte haft tid”, svarade han. ”Då tycker jag att du ska önska dig nåt som du har tid med”, kontrade jag då. (Han fick heller inget Lego i födelsedagspresent i år.)

För det handlar sällan om tillgången på tid. Det handlar om vad vi gör med den. Om hur vi prioriterar. Det vi prioriterar handlar ofta om vad vi tycker om att göra, vad vi tror att andra förväntar sig av oss och om vad vi tror att vi själva och andra som vi bryr oss om kommer att ha nytta av i framtiden. Om möjligheter och risker. Och vad vi orkar.

20141219-172216.jpg

3 kommentarer

Filed under livet

3 responses to “När vi säger att vi inte har tid

  1. Maria T

    Så sant, så sant! God Jul & Gott Nytt År!

  2. Jag

    Jag tror att prioriteringarna dessvärre ofta handlar om plikt, inte om det vi tycker om att göra. Och så börjar jag tänka och då blir det genast komplicerat. Jag tänker på att man inte prioriterar att träffa människor man gillar för att vardagsplikterna ska skötas t.ex. Men nu för tiden tar ju umgänget via apparater en stor del av vår tid. Att barn inte har tid – vad beror det på? Är de för splittrade? För många aktiviteter? För mycket datortid? Nu menar jag inte dina pojkar utan barn i allmänhet.

  3. För det mesta är det fråga om prioritering.
    God Jul önskar Lena från Wales

Kommentera

