Limhamns-Jesus – en första rapport från Rio

20150108-114016.jpg

Om Jesusstatyn på berget Corcovado här i Rio de Janeiro kan du läsa följande på svenska Wikipedia: ”Statyn är gjord i cement från Cementa i stadsdelen Limhamn i Malmö. Därför blev den på 1930-talet känd bland svenska sjömän som ”Limhamns-Jesus”.[källa behövs]”

Att statyn i Skåne kallas just Limhamns-Jesus är nog oomtvistat. Men det där med ”källa behövs” är där av en orsak. Meningarna går nämligen isär angående kopplingen till Limhamn. Många källor uppger att det bara var lite cement till fundamentet som skeppades från Skåne till Rio någon gång mellan 1922 och 1931, när statyn i Art Deco-stil byggdes. Oavsett är det så klar något av ett måste när man är i Rio att besöka statyn och se utsikten.

Du kan ta dig dit på två sätt. Antingen med shuttle-bussar sista biten upp på berget eller med tåg samma sträcka.

Vi tog en taxi till ”trem do corcovado” som det heter på portugisiska och hade tur att slippa långa köer till biljettförsäljningen . Vi missade dock precis ett tåg och fick vänta 20 minuter på nästa.

Väl uppe var utsikten precis så fantastisk, trängseln så stor och selfiefotograferandet så frekvent som man någonsin kunnat föreställa sig.

20150108-114111.jpg

Eventuellt svalde jag en geting med den sista klunken rött is-te som jag drack på caféet där uppe. Antingen det eller så blev min förkylning hastigt intensivt sämre i samband med att jag svalde något annat litet som hamnat i teet. Bröstsmärtan satt i ett antal timmar. Det som talar mot att det var en geting jag svalde är att jag undrar om det överhuvudtaget är möjligt att svälja nåt så stort bara så där med en klunk te?

Här ett videoklipp från tågresan ner:

2 kommentarer

Filed under resor

2 responses to “Limhamns-Jesus – en första rapport från Rio

  1. Jag

    Läcker bild på Jesus med det vita mot en knallblå himmel. Jag tror att man skulle känna om man svalde nåt så stort som en geting.

Kommentera

