Jag skall inte skratta

Lag (JFS 2015:22) om ändring i Jantelagen;

utfärdad januari 2015.

Enligt Jante stads beslut föreskrivs i fråga om Jantelagen att 8 § ska ha följande lydelse.

8 § Du skall inte skratta.

Lagtexten ovan är mitt försök att något litet ta det med humor. Detta att jag i veckan fått veta att jag kan förbättra mig genom att skratta mindre. Eftersom mitt skratt är ”speciellt”.

Den som framförde detta gjorde det inte av elakhet. Tvärtom. Att det handlar om omtanke gör inte saken ett dugg bättre, tyvärr.

Eventuellt handlar det också lite om Jante. I värsta fall inte ens om det. I värsta fall handlar det bara just om att folk faktiskt stör sig på mitt skratt.

Jag har tyckt om att skratta.

Men just nu skrattar jag inte. Inte alls. (Nu är det tårar som bränner i ögonen.)

I grunden har jag en optimistisk och positiv syn på tillvaron. Det tror jag alla ser som till exempel följer mig på Instagram.

http://instagram.com/halloj_inger

Men också jag ser ibland att det finns mycket som inte är bra och som jag inte har makt att förändra.

Humor har varit mitt är och är mångas sätt att hantera en ofullkomlig tillvaro. Det är ett ganska bra sätt skulle jag säga. Att skämta och skratta tillsammans med andra gör att du hämtar energi att fortsätta framåt trots alla hinder.

Just nu vet jag inte om denna överlevnadsstrategi är tillgänglig för mig längre. Det är därför jag är ledsen idag.

Min sambo försöker peppa mig att inte bry mig. Och inte låta mig förändras. Men hur skulle jag kunna låta bli att bry mig om en sådan sak?

20150125-175602.jpg
Inte längre för mig?

Jag är en stark person. Jag ska nog ta mig genom också detta. Men just nu mår jag inte bra.

Jag vill inte ha några telefonsamtal med anledning av det här inlägget. Jag vill inte heller att vi pratar om saken nästa gång vi träffas.

Skriv gärna en kommentar. Men jag vill inte att du skriver att det inte är något fel på mitt skratt – jag kommer ändå inte att våga tro dig.

Jag vill så klart inte heller att du skriver att mitt skratt ÄR speciellt. Tack. Men du får gärna lämna en så kallad styrkekram.

18 kommentarer

Filed under personligt

18 responses to “Jag skall inte skratta

  1. Hmmm…jag har ju aldrig hört dig skratta så vet jag inte om det är störande eller inte.
    Men alla skrattar olika. Jag kan störa mig ibland hur min mor skrattar. Hon släpper verkligen loss och känns som om hon går in för att låta mest av alla.
    Men jag antar att man inte kan rå för hur man skrattar ändå. Precis som man inte kan styra över hur man nyser, för då blir det bara fel. Det är min akilleshäl. Och ofta påpekad av min far. Svårt att styra. Jag försöker men det blir så att folk bara garvar runt om mig. ( min mor nyser däremot supersnyggt…hahaha…) Ja….Vad ska man göra?
    Det är ju reflexer man har. Det är inte lätt att styra. Dessutom alla är olika för världen skulle vara väldigt tråkigt om alla vara lika. Eller hur?
    Må bra och skratta när tillfället bjöds. :)

  2. Jeanette

    Forsätt att skratta precis som tidigare! Uppmaningen att du skulle förbättra dig genom att skratta mindre pga ett ”speciellt skratt” säger något om personen som tycker detta. Personen föreslog inte att du skulle ändra ögonfärg, hårfärg, vikt eller något annat som är just du? Livet är för kort för att bry sig om ointelligenta kommentarer, oavsett vem de kommer ifrån. Man kan väl ha synpunkter på när någon skrattar möjligtvis men självklart inte hur. Fortsätt skratta!

  3. Mia

    Känner mig lite ledsen för din skull. Skickar stor kram!

  4. Fortsätt att skratta! Inget skratt kan vara fel..det är ju ditt skratt!
    Skulle inte jag få skratta av mig ibland så vet i sjutton hur jag skulle må…ett skratt förlänger livet hellre ett gott skratt då och då än att falla i gråt.
    Vi skrattar mycket både på jobbet och här hemma ..vi har lite sjuk humor och det underlättar i den stundtals gråa vardagen..
    Har svårt att förstå människor som klankar ner på andra det gör de säkert för att de inget bättre har att göra..kanske är de själva missnöjda med sig själva och har inget roligare för sig livet än att leta fel på andra.
    Så fortsätt vara dig själv..det har du rätt i att vara. Alla kan inte vara lika hur skulle det se ut då?
    kram

  5. Jag

    Jag säger som J här ovan. Kommentaren är oerhört naiv. Det är som att säga att någon inte ska prata för att hen har en annorlunda röst. Självklart tröstar det inte dig, för skadan är skedd, övertrampet är gjort, någon har klampat på och gått över en gräns. Du behöver få vara ledsen och sen hoppas jag att du fortsätter att hantera livet med humor.
    Varm kram.

  6. Inget skratt kan väl vara fel om det inte är hånskratt????? Skratt är så individuellt, likaså vad som är humor. Skratta på innerligt tycker jag, det gör världen lättare att leva i.

  7. Kul att du skrattar det är något som vi behöver dagen är ibland lite tråkigt så del är kul att du skrattar ,var glad för du skrattar det behövs ibland . kram

  8. stefan

    Min första reaktion hade varit att skratta åt en sådan dum kommentar..
    Sagt med omtanke ? I så fall har personen i fråga dåligt omdöme och då kanske det är dumt att skratta åt en person med dåligt omdöme ?
    En fördel med att bli äldre är att man bryr sig mindre om vad andra tycker om dig, du behöver inte längre vara andra till lags för att passa in. Dvs så länge du inte sårar andra och själv mår bra så fortsatt vara dig själv, skratta på (:-)

  9. Anders

    Nu träffas vi alldeles för sällan men jag har trotts allt vuxit upp med dig och jag har aldrig tänkt på att du skrattar på nåt särskilt sätt. Nu fick jag ju inte säga att det inte är nåt fel på ditt skratt men det skiter jag i ;)
    Kram på dig!

  10. Pingback: En feelgoodblogg | Halloj världen!

Kommentera

