Sluta kasta skit på oss som reser

Det är vinter i Sverige. Blå gnistor från kontaktledningen lyser upp snön utanför tågfönstret. Det påminner mig om lapplandspilen som en gång råmade som ett vilddjur genom natten. Nattåget som gick ända från Malmö till Narvik. Jag åkte oftast sträckan från Norrköping till Luleå. Jag valde tåget före flyget. Av miljöskäl. Redan då. Jag gör det fortfarande när jag kan. Men det blir allt svårare. Så långt ger jag Cecilia Hagen rätt. Det måste bli lättare och rimligare prismässigt att åka tåg genom Europa. Och Sverige.

Och visst behöver flyget bli dyrare. Men inte bara flyget faktiskt. Bensinen. Vår konsumtion av kläder och prylar. Maten. Allt i de delar som de orsakar utsläpp av växthusgaser. Och boendet, Cecilia. Jag undrar hur du bor. Googlar och hittar en uppgift från 2008. Läser om en stor trävilla på Djurgården. Jag vet inte om du bor kvar där. Eller hur du värmer den. Hur bra isolerad den är. Och jag ska ändå inte kasta skit på dig ifall du inte i varje millimeter av ditt liv minimerar dina koldioxidutsläpp. Jag gör det ju inte själv. Eftersom jag tillåter mig att flyga ibland. Men bilen går på etanol och jag åker tåg till jobbet. Och uppvärmningen av den lilla lägenhet där vi bor är koldioxidneutral. Elen är grön. Shoppar mindre än jag borde. Och jag köper miljömärkt när jag kan. Tänker en del på vilken mat jag äter. Men jag flyger. Och då är det alltså jag som ska bära skulden för växthuseffekten? För att det är onödig lyx att resa? Men inte att konsumera? Eller att bo stort?

Jag har sett undersökningar som visar att människor som reser och ser världen faktiskt på riktigt är mer angelägna än andra att bevara den. Att rösta för minskade utsläpp.

(Gjorde ett test på nätet igår som visade att trots mina flygresor så orsakar min livsstil något mindre utsläpp av koldioxid än genomsnittet i Sverige.)

Jag såg för nån vecka sedan en länk till ETC där nån skribent kritiserade jordenruntseglarna i ”familjer på äventyr” med hänvisning till barnen i Syrien. Jag läste aldrig artikeln men jag kan ju tänka mig. Svenska barn som tröttnar på bananer. När det finns krig och svält i världen! Men allvarligt. Hur många svenska barn på hemmaplan har inte nån gång vägrat äta en banan? Är det ett stort problem, globalt sett? Ett segeläventyr runt jorden orsakar antagligen betydligt mindre växthuseffekt än ett vanligt liv här hemma, dessutom. Så vad ska man då kritisera? Alltid hittar man på något.

För det är ju tacksamt att kasta skit på oss som reser av någon anledning. Ger många likes och delningar.

Jag skulle ändå uppskatta om ni kunde sluta med det. Att kasta skit på just oss, alltså.

20150206-074211.jpg

19 kommentarer

Filed under media, miljö, resor

19 responses to “Sluta kasta skit på oss som reser

  1. pernillabredolt

    Håller inte med dig, tycker inte resande folk får så mycket skit.slängt på sig.

    • Okej. Då läser du kanske inte så mycket av det som skrivs om vad vi som enskilda kan göra åt växthuseffekten? Jag tycker alltid att det landar i två saker: färre semesterresor med flyg och äta mindre kött. Men frågan handlar om så mycket mer. Bilismen och boendet är bara två viktiga exempel som ofta glöms bort i dessa sammanhang men som däremot ofta nämns i samband med förslag på styrmedel. Fossila bilbränslen – skatter. Klimatsmarta investeringar i boende – bidrag. Jag förvånas över att vi som privatpersoner förväntas ta ansvar för vissa av de beslut vi fattar om våra liv. Men inte andra. Generellt tror jag att frågan är för stor för att vältras över på oss alla som enskilda individer att lösa med våra livsval. Jag tror att det är en fråga vi måste lösa tillsammans. Globalt. Och det är inte lätt…

  2. Intressant ändå att detta börjar komma på tal… Jag såg också nån kritisk krönika apropå ”Familjer på äventyr”- programmet. MEN jag tror inte att problemet i sig är att folk RESER. Problemet är ju bl.a. att det är så svårt att resa klimatsmart. Att flyg är sjukt enkelt och billigt att boka jämfört med t.ex. tåg. Sedan tror jag att många som reser mycket gör många andra bra val, t.ex. miljö- och klimatsmarta val. Och kanske konsumerar mindre annat? Är det bättre att shoppa ”järnet” varje helg än att resa då och då? Jag känner mig lätt själv ifrågasatt när dessa saker kommer på tal, MEN samtidigt är det intressant att vi börjar diskutera och reflektera mer på temat… Och kanske blir det på sikt lättare att resa miljömässigt och klimatsmart? Även på det området kan man ju anamma min miljö-mail-utmaning… :)http://aktivadagar.com/2015/february/miljomail-utmaningen-2.html

    • Problemet med persontransporter med flyg är kanske inte att det är en jättestor källa till växthusgaser men att resandet ökar så kraftigt. Flyget har ju jobbat mycket med att få ner bränsleförbrukningen men visst hade det varit läckert om det funnits helt fossilfria alternativ? Generellt tror jag att frågan om växthuseffekten är för stor för att vältras över på oss alla som enskilda individer att lösa med våra livsval. Jag tror att det är en fråga vi måste lösa tillsammans. Globalt. Och det är inte lätt…

  3. Så himla bra skrivet Inger! Håller med så himla mycket. Tänk bara tillverkningskostnaden/energin på nya hus. Visst är solceller bra men herre gud vad material och liknande det går åt, energi och transport i tillverkningsprocessen. Men den räknar man ofta bort i uträkningar. Sen gnäller alla på resenärer och andra, men sitter ofta själva som höginkomsttagare och kan göra de lättare valen som att bo mer centralt, åka tåget osv. Vi ska ju backpacka i sommar och även om tågluffarpass är mycket billigare så kostar de ändå 8000 kr för mig som är gammal och ja, det blir det många weekends för..

  4. Oj oj vilken svår diskussion! Men vad bra att du skriver om den andra sidan av res-mindre-hajpen. Den uppmärksammas inte lika ofta, just som du säger. Sluta-flyg ger många likes, medan bo-mindre är det ingen som bryr sig om.

  5. Instämmer. Jag sitter faktiskt och filar på ett inlägg om detta eftersom Cecilia är en av våra stora anglofiler och var på väg just till London och eftersom jag redan tidigare skrivit inlägg om nedläggningen av nattågen. Nu kan jag alltså länka till dig också.

  6. Pingback: Cecilia Hagen och tågen | bara brittiskt

  7. Pingback: Det är inte flyget det är fel på – det är bränslet | Halloj världen!

  8. Skulle priset höjas på flygbiljetter mer så skulle inte jag ha råd att resa i alla fall. Knapert som det är…

    • Kollade i Norweigans lågpriskalender för flyg t.o.r till London i maj månad. De billigaste alternativen är i grundpriset 625 kr. Förmodligen kostar tåget Gatwick-London ungefär lika mycket. För att inte tala om hotellnätterna och maten…

Kommentera

