Läs den!

Jag vet inte hur man recenserar böcker. Var börjar man? Hur mycket ska man skriva? Om handlingen? Om språket? Måste man hitta och beskriva flera skikt i berättelsen? Måste man dra paralleller till någonting viktigt i samtiden?

Jag hittade den här boken i en bokaffär när jag passade på att julhandla lite i Stockholm under en tjänsteresa. Det blev en julklapp till mig själv.

Sedan jag började surfa på nätet via mobilen för fyra år sedan hade jag slutat läsa böcker. Inte som ett aktivt val. Det hade bara blivit så. Så när jag fick syn på boken som är skriven av en av resemagasinet Vagabonds redaktörer tyckte jag att det var dags.

Det gav mersmak och i Brasilien läste jag två till, helt andra böcker. En av Lisa Marklund och en av Klas Östergren.

Men det är boken ”New Delhi – Borås” av Per J. Andersson som jag en längre tid tänkt att jag skulle skriva en recension om. Men jag vet ju inte hur man gör. Så. Jag skriver bara det här: Boken bygger på den sanna historien om en kastlös pojke i Indien som mot alla odds når viss berömmelse som konstnär innan han cyklar till kärleken i Sverige. Och den är bra. Läs den!

20150207-152730.jpg

5 kommentarer

Filed under böcker, världen

5 responses to “Läs den!

  1. Det är underbart att läsa böcker. Tack för tipset!

    Kram!
    /Skvitt

  2. Jag

    Jag undrar om den inte har gått som dokumentär för ett antal år sedan. Känner igen storyn. Just nu lyssnar jag på ljudböcker. Tog ett abonnemang på Adlibris där man kan lyssna på hur många böcker man vill per månad för 169 kr/mån. Otroligt bra. Jag fick problem med att läsa när jag gick in i väggen men det här har gett mig lusten att läsa recensioner igen och hålla mig informerad om vad som skrivs. Lyssnar för att somna och så fort jag vaknar på natten.

Kommentera

