Jo. Nog är det folk i Venedig, alltid!

IMG_0041

Bilden ovan är fotograferad en höstlovsvecka i Venedig. Det är vid den tiden runt allhelgona när eftersäsongen är på väg att övergå i riktig lågsäsong. Bilden kan ge sken av ett öde Venedig. Men den talar inte sant. Bakom min rygg pågick ett långlopp så där var långt ifrån folktomt.

Venedig är nog nästan aldrig helt öde längre. Det är en av de där stora turistmagneterna som bara drar allt mer folk. Men det finns delar av staden där det åtminstone då, på höstlovet, är ganska lugnt och stilla. Särskilt på kvällarna. Det är mysigt.

Just nu, däremot, när det är karneval…

Jag fick ett par kommentarer från signaturen ”jag”, som gör den fina fotobloggen ”baraenbildavmig”, om detta med trängseln i Venedig. Så jag kollade runt lite till på Instagram för att få en bild av hur det är där just idag. Och. Jodå. Nog är där folk, alltid. Inte minst vid Rialto. Jag skulle ändå bra gärna vilja uppleva den där karnevalen nån gång.

Venice#rialtobridge#hunting#uknow#love#canivale#italia

A post shared by eric von (@ericvongariando) on

Carnavales de Venecia

A post shared by Victoria Martínez (@victoriamtnzm) on

4 kommentarer

Filed under resor

4 responses to “Jo. Nog är det folk i Venedig, alltid!

  1. Jag

    Tack för länkandet, Inger! Ja, nog skulle man vilja uppleva den där karnevalen någon gång. Det är bara det att jag har blivit så känslig för ståhej och ljud.

    • Förstår att man kan vara det. Jag gillar det till en viss gräns men när det blir trångt rent fysiskt – svårt att röra sig och långa köer – då blir det för mycket för mig också. Jag undviker platser som Ullared och Ikea…

  2. För många år sedan, mer än tjugo faktiskt, skulle jag till Venedig med min dåvarande pojkvän från Holland. Vi bilade runt i Europa. Blev lite besviken för att det var så långa köer in till stan… vi orkade inte vänta. Men det jag såg var vackert, minns att vyerna liknade dem på din bild.

Kommentera

