Har bloggare förtur vid klagomål?

Jag känner mig lite fånig men jag har en liten bekännelse att göra. Jag ”hotade” faktiskt Hotels.com i mejl i förrgår med ”krig” via min blogg och mina två Twitterkonton. Lite halvt rättshaveristiskt. Jag skrev:

”Ni ställer en fråga om mina bevis för att ni lovat transport. Jag mejlar skärmdump och får detta svar.

Dags för krig på sociala medier och via Konsumentverket?

Eller tänker ni göra rätt för er? Via två konton har jag 5000 följare på Twitter och har en av landets 25-30 mest lästa resebloggar.

Arga hälsningar

Inger”

Jag borde naturligtvis antingen ha twittrat och bloggat om mitt missnöje direkt. Eller bara inväntat svar utan att först komma med ett lagom moget ”hot”. Men, men.

Till mitt försvar ska sägas att klockan var tjugo i elva på kvällen och att jag just fått ett automatiskt svar på engelska att de inte svarar på mejl till den adressen. Detta när jag mejlat dem det bevis de ville ha till den mejladress de själva hänvisat till i sitt första svar till mig:

”Hej Inger! Tack för att du kontaktar Hotels.com angående resplansnummer xxx. Det stämmer att det inte ingår en kostnadsfri resa från järnvägsstationen. Var någonstans fann du informationen att den ingick? På hemsidan eller per telefon? Skulle du ha fler frågor så är du hjärtligt välkommen att kontakta oss på alternativen nedan. Ha en fin dag! ”

Saken gäller en transport till ett hotell som vi ska bo på. En transport som Hotels.com vid bokning på nätet uppgav ingick kostnadsfritt men som hotellet sedan ändå ville ha 2000 kr för tur och retur. Hotellet ifråga är ishotellet i Jukkasjärvi. Vi ska bo i uppvärmd stuga.

Efter mitt ”hot” ändrade Hotels.com snabbt attityd till mitt klagomål. Jag vet ju inte vilken betydelse ”hotet” hade men det känns mycket skönt att de kom till rätt slutsats till slut. De drar av 2000 kr som de sätter in på mitt konto. En virtuell blomma som tack för det:

20150211-165035.jpg

Att jag nu överhuvudtaget skriver om detta lätt skämmiga ”hot” från min sida beror på att jag igår hittade en intressant konversation i ett inlägg i Sofia OO:s blogg:

20150211-165254.jpg

20150211-165305.jpg

20150211-165317.jpg

20150211-165327.jpg

20150211-165338.jpg

Kan det vara så? Att bloggare och personer med inflytande i sociala medier har en gräddfil hos vissa företags kundtjänster? Behandlas snabbare eller rent av bättre?

Jag tänker att konsumentmakt via nätet är bra. Men egentligen mest om det bättre bemötandet kommer alla kunder till del. Annars är det väl i och för sig bättre att några bemöts bra än att ingen bemöts bra. Men det är ju helt klart inte bra nog i så fall.

Vad tror du? Får vi som bloggar, twittrar och liknande förtur vid klagomål när företaget känner till vårt inflytande på nätet? Har du någon egen erfarenhet i ämnet?

2 kommentarer

Filed under blogg, resor, sociala media, twitter

2 responses to “Har bloggare förtur vid klagomål?

  1. Helt klart att bloggar kan bidra till mer konsumentmakt :) Något vi kan använda till bra saker… :)

Kommentera

